فوائد فرزند زیاد | چند فرزندی چه فوایدی دارد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

نحفوائد فرزند زیاد قطعا بیشتر از معایب آن است. هر فرزندی که متولد می‌شود نیاز به تربیت وتوجه دارد. والدین باید به بٌعد مالی آن نیز توجه داشته باشند. خانواده ای پرجمعیت با فرزندان زیاد، نیاز به زحمت و تلاش بیشتری دارد اما به طور کلی نتیجه این زحمات روزی به خانواده برمی‌گردد. خانواده ها باید برای آینده فرزندان خود برنامه داشته باشند و به آنان کمک کنند. امروزه بسیاری از زوجین از زیر بار فرزندآوری و مسئولیت پذیری شانه خالی می‌کنند و به تک فرزندی روی می‌آورند که این خود نیز نتایجی برای والدین و جامعه به همراه خواهد داشت.

فوائد فرزند زیاد

داشتن فرزند زیاد و تشکیل خانواده های پرجمعیت در گذشته بیشتر مرسوم بوده و در دنیای امروز کمتر زوجی به داشتن بیشتر از دو فرزند فکر می‌کند. البته نباید به شرایط فرهنگی و اقتصادی نیز بی توجه بود. علاوه فوائدی که فرزند زیاد برای خانواده دارد؛ از مزایای آن برای جامعه نیز نباید غافل شد.

????بالاتر رفتن جایگاه والدین

در خانواده هایی که فرزندان زیادی دارند؛ کمتر شاهد فرزند سالاری هستیم. در این گونه خانواده ها معمولا جمعیت زیاد و امکانات کم است؛ به همین دلیل اغلب والدین در مورد مساوات و برابری بین فرزندان تصمیم می‌گیرند. در این شرایط بچه ها از والدین خود بیشتری حرف شنوی دارند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا توجه آنان را به خود جلب کنند.

????جامعه پذیری سریع تر فرزندان از فوائد فرزند زیاد

از آنجایی که در خانواده های پرجمعیت، تعامل با یکدیگر بیشتر است؛ افراد سریع تر آماده حضور در جامعه شده و هنگام ورود موفق تر عمل می‌کنند. حتی دعواها یا مشاجره هایی که فرزندان با یکدیگر دارند نیز به آنها برای انطباق با شرایط مختلف کمک می‌کند. از فوائد فرزند زیاد آمادگی روحی بیشتر برای رویارویی با مشکلاتی است که فرد در جامعه تجربه خواهد کرد. برای مثال شما تک فرزندی را تصور کنید که بعد از سن قانونی وارد جامعه می‌شود؛ تاکنون همه چیز بر وفق مراد او بوده و کسی با او مخالفت نکرده است. همچین فردی قطعا در محیط کار و به کلی در اجتماع دچار مشکل خواهد شد.

????افزایش روحیه همکاری

یکی از فوائد فرزند زیاد، تقویت روحیه همکاری است. در خانواده های پرجمعیت، افراد می‌آموزند در مواقع مشکلات به یکدیگر کمک کرده و در مسائل مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشند. با وجود افراد دیگر در خانواده، نمی‌توان فقط به خواسته های یک نفر توجه کرد ودیگران را نادیده گرفت. همه با کمک یکدیگر بحران را حل خواهند کرد و روحیه حمایتگری در آنان نیز تقویت خواهد شد.

????سرمایه ای برای دوران پیری از فوائد فرزند زیاد

تحقیقات حاکی از آنند که والدینی که فرزندان بیشتری دارند؛ بیشتر عمر خواهند کرد. حتی در دوران پیری نیز با وجود فرزندان زیاد کمتر تنها خواهند ماند. شاید شما هم ضرب المثل فرزندان عصای دست والدین هستند را شنیده باشید. از فوائد فرزند زیاد ، انگیزه بیشتر والدین بیشتر برای زندگی است و همچنین در آینده به آنها کمک بیشتری از سوی فرزندان می‌شود.

????فوائد فرزند زیاد کم شدن اختلاف نسل ها

امروزه شاهد اختلاف سنی زیاد فرزندان با والدین خود هستیم و همین موضوع سبب بروز بسیاری از مشکلات بین آنها خواهد شد. هرچه اختلاف بین نسلها بیشتر باشد؛ افراد کمتر قادر به درک یکدیگر هستند. با زیاد شدن فرزندان، مرجعیت برای آنها حفظ می‌شود همچنان که همیشه خواهر یا برادری دارند که از آن کمک بگیرند. 

????ترویج جمع گرایی برای جوامع

امروزه جوامع غربی به سوی فردگرایی پیش می‌روند و افراد را هم تشویق به کاهش زاد و ولد می‌کنند. با افزایش روحیه فردگرایی نه تنها اقتصاد کشور دچار مشکل می‌شود بلکه در میان عوام نیز روحیه خودخواهی ترویج می‌یابد. اما با فرزندان زیاد در خانواده، افراد یاد می‌گیرند به تصمیمات جمع احترام گذاشته و اولویت های افراد دیگر را نیز در نظر بگیرند. از فوائد فرزند زیاد می‌توان به ترویج جمع گرایی برای جوامع نیز اشاره کرد.

????بهبود سلامت روان از فوائد فرزند زیاد

فوائد فرزند زیاد هم برای والدین است و هم برای فرزندان دیگر. در خانواده های پرجمعیت کمتر شاهد بروز افسردگی و انزوای افراد هستیم. در اینگونه خانواده‌ها والدین به قدر کافی درگیر مشکلات فرزندان هستند تا حس مفید بودن و سرزندگی داشته باشند. فرزندان نیز با کمک به همدیگر اجازه نمی‌دهند شخصی در خانواده احساس تنهایی کند. شاید بتوان گفت که فرزند زیاد، سلامت روان افراد را تضمین می‌کند.

????یادگیری مفاهیم مختلف از یکدیگر

خانواده هایی که فرزندان زیادی دارند؛ مسائل مختلف را از یکدیگر می‌آموزند. حتی گاهی فرزندان بزرگتر برای تربیت خواهرو برادر های کوچکترشان به والدین خود کمک می‌کنند. در این شرایط فقط والدین برای الگوبرداری نیستند و می‌توان ویژگی های مثبت را از دیگر فرزندان نیز آموخت. این نکته ی مهمی است چرا که در خانواده های تک فرزند، فرزندان تصور می‌کنند فقط رفتار والدین آنها درست است به دلیل اینکه پیش از آن رفتار شخص دیگری را ندیده اند. 

????انگیزه برای پیشرفت

افرادی که در خانواده های پرجمعیت رشد می‌کنند؛ انگیزه بیشتری برای موفقیت و پیشرفت دارند. آنان با نگاه کردن به دیگر خواهر و برادرها که مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ بیشتر تلاش کرده و آنها را الگو قرار می‌دهند. بیشتر افراد موفق و برخی از دانشمندان از خانواده های پرجمعیت هستند. در برخی از خانواده های پرجمعیتی که وضع اقتصادی خوبی هم ندارند؛ فرزندان برای خارج کردن خودشان و خانوادشان، سعی می‌کنند و در اکثر موارد به هدف خود می‌رسند.

????استقلال طلبی بیشتر

خانواده هایی که فرزندان زیادی دارند؛ کودکان برای جدا کردن هویت خود از خانواده و استقلال فکری بیشتر تلاش کرده و زودتر این مفهوم را کسب می‌کنند. معمولا با آمدن فرزندی جدید، والدین تا مدتی توجه خود را بر او متمرکز کرده و کمتر به کودکان دیگر اهمیت می‌دهند. همین موضوع سبب شده تا آنها کارهای شخصی خود را بدون کمک انجام داده و حتی در مسائل درسی نیز مستقل تر عمل کنند.

????رشد صفات اخلاقی مناسب | فوائد فرزند زیاد

معمولا در خانواده های چند فرزندی بیشتر شاهد صبوری و عزت نفس هستیم. آنها از همان دوران کودکی زندگی مسالمت آمیز را یاد می‌گیرند. در واقع آنان باید منابع را با یکدیگر تقسیم کرده در این مسیر با والدین نیز ارتباط خوبی داشته باشند. همچنین ایثار و از خودگذشتگی در خانواده های پرجمعیت بیشتر دیده می‌شود. 

عوامل موثر بر داشتن فرزند زیاد

اگر در حال برنامه ریزی برای داشتن خانواده ای با چندین فرزند هستید؛ باید عوامل دیگری را نیز در نظر داشته باشید. در چنین خانواده هایی نیز گاهی شرایط سخت خواهد شد و افراد نیاز به فضای بیشتری دارند. برخی از عواملی که برفرزند آوری و فرزندان زیاد موثر است؛ شامل موارد زیر است.

????برخورداری از سلامت روان والدین

????شرایط اقتصادی مناسب

????حمایت دیگران مثل خانواده ها

????برخورداری از حداقل امکانات

????برنامه ریزی دقیق برای زندگی

????نحوه فرزندپروری

سخن پایانی

قطعا داشتن فرزند زیاد، گاهی معایبی نیز خواهد داشت. خانواده ها در برخی موارد به شرایط سختی از نظر روانی یا مالی برمی‌خورند که شاید بر نحوه برخورد آنها با فرزندان نیز تاثیر بگذارد. برای کنترل و بهتر شدن اوضاع اعضای خانواده می‌توانند از یک مشاور کمک بگیرند. به دنیا آوردن فرزندان و رها کردن آنها کار درستی نیست به همین دلیل توصیه می‌شود حتما از دیگران کمک بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه فوائد فرزند زیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چند فرزندی چه فوایدی دارد؟

افزایش روحیه جمع گرایی، سرمایه ای برای دوران پیری، رشد صفات اخلاقی مناسب، انگیزه برای پیشرفت، یادگیری مفاهیم مختلف از یکدیگر و… از فوائد چند فرزندی هستند که در متن به توضیح آنها پرداخته ایم. 

بهترین تعداد فرزند کدام است؟

عدد مشخصی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد چرا که افراد باتوجه به شرایط خود برای فرزندآوری و حتی تعداد فرزندان تصمیم می‌گیرند. اما به طور کلی نباید از فوائد فرزند زیاد غافل شد.





:: برچسب‌ها: فوائد فرزند زیاد | چند فرزندی چه فوایدی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: