گرمازدگی نوزاد | علائم و درمان گرمازدگی نوزاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

گرمازدگی نوزاد یکی از بیماری های شایع و البته خطرناک میان کودکان است. بالارفتن دمای بدن، خطری است که همه افراد را تهدید می‌کند؛ اما کودکان در مقابل آن آسیب پذیر ترند. این وضعیت معمولا در تابستان بیشتر اتفاق می‌افتد ولی در فصول دیگر نیز احتمال بروز آن هست. نوزادان معمولا از خود اراده ای ندارند و خانواده آنها را در شرایط پر خطری برای گرمازدگی قرار می‌دهند. فراموش نکنید که این مشکل قابل پیشگیری و درمان است و خانواده ها می‌توانند نوزاد خود را در برابر گرمازدگی حفظ کنند.

منبع: گرمازدگی نوزاد | علائم و درمان گرمازدگی نوزاد

گرمازدگی نوزاد

حتما شما هم تخم مرغ آپزی را دیده اید که بعد از قرار گرفتن مدت زمان کوتاهی در آب داغ، سفیده و زرده آن سفت می‌شوند. بیشترین ماده تشکیل دهنده تخم مرغ پروتئین است. درون بدن انسان نیز پروتئین هایی وجود دارند که با بالارفتن دما، تغییر شکل داده، پخته خواهند شد و عملکرد خودرا از دست می‌دهند. حتی بعد از برگشتن دمای بدن به حالت عادی نیز، بازهم این مشکل برطرف نمی‌شود. پس گرمازدگی نوزاد، او را در مقابل خطر جدی قرار خواهد داد.

علائم گرمازدگی نوزاد

تشخیص بیماری ها در نوزادان دشوار تر است؛ به دلیل اینکه آنها قادر به بیان کردن مشکل خود نیستند. همچنین این بیماری درجه های مختلفی دارد که متناسب با شدت آن باید درمان را شروع کرد. گرما زدگی نوزاد، خود را با غلائم زیر نشان می‌دهد.

????تب بالای 39 درجه بدون عرق کردن

????بی قراری و گریه

????استفراغ

????بالارفتن ریتم تنفسی

????بی حالی و بی هوشی

????عدم پاسخ به محرک های محیطی

????صورت و بدن قرمز

اگر فرزندتان قادر به صحبت کردن باشد؛ احتمالا مشکلاتی مثل دل درد، سردرد و سرگیجه و حتی بدن درد را گزارش خواهد کرد.

چگونه گرما زدگی نوزاد اتفاق می‌افتد؟

سیستم ایمنی بدن نوزادان هنوز به قدر کافی توانایی مبارزه با بیماری ها را ندارد. علاوه بر اینکه در هنگام تغییرات درمایی مختلف قادر به سازگاری و منطبق شدن سریع، با محیط نیست. بدن بزرگسالان هنگام گرمای زیاد برای خنک کردن اندامهای درونی و تنظیم دما، از تعریق استفاده می‌کند. اما گرمازدگی نوزاد به این دلیل است که آنها به اندازه بزرگسالان، تعریق ندارند.

پیشگیری از گرمازدگی نوزاد

پیشنهاد می‌شود والدین برای ایام گرم سال و در مسافرت و مناطق گرمسیر، بیشتر از کودکان مراقبت کرده و از گرمازدگی نوزاد جلوگیری کنند. این کار با اقداماتی ساده امکانپذیر است. از آنجایی که تغذیه و لباس پوشیدن نوزادان به عهده والدین است و آنها هیچ کنترلی بر آن ندارند؛ بهتر است در این مورد آگاهانه تر تصمیم بگیرند.

????پتو یا کیسه خواب مناسب

برای پوشاندن نوزاد، از پتوهایی با روزنه های ریز استفاده کنید. اینگونه از پتو ها مخصوصا در دمای بالا علاوه بر اینکه از کودک محافظت می‌کنند؛ باعث گردش هوا هم می‌شوند. البته استفاده از پتو در هوای خیلی گرم ضرورتی ندارد. برخی از کیسه خواب های مناسب نوزادان نیز وجود دارند که بدون آسین هستند و برای روزهای گرم سال مناسب ترند. همچنین از قنداق کردن کودکان در هوای گرم خوددداری کنید.

????پوشاندن لباس به اندازه به نوزاد

در نوزادان، قسمتی از گرما از قسمت سر آنها خارج می‌شود. بسیاری از والدین از زمان تولد کلاهی را برای محافظت از نوزاد به او می‌پوشانند. اما اینکار در بعضی از شرایط ضرورتی ندارد. برای مثال پوشیدن کلاه در مواقع خواب برای نوزاد توصیه نمی‌شود. در هوای گرم از پوشاندن لباس های زیاد به نوازد، جلوگیری کنید.

????تنظیم دمای محیط

بهترین دما برای استراحت کودکان، 16 تا 20 درجه است. سعی کنید محیط اتاق یا هر مکانی که نوزاد در آن استراحت می‌کند را متعادل نگه دارید. برای اینکار می‌توان از دماسنج استفاده کرد. همچنین بسته به محیطی که در آن زندگی می‌کنید؛ می‌توان علاوه از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی، از بخور آب گرم و سرد نیز برای حفظ دمای محیط استفاده کرد.

????پیشگیری از گرمازدگی نوزاد در سفر

احتمالا پیشگیری از گرمازدگی نوزد در خانه و محیط زندگی، آسان خواهد بود. اما در شرایط سفر و دوری از خانه، کودکان بیشتر در معرض آسیب های محیطی قرار می‌گیرند. بهتر است زمان سفر خود را طوری تنظیم کنید که ساعات خنک روز یا شب باشد. از قراردادن نوزاد در ماشین برای مدت زمان طولانی خودداری کنید. به او لباس های راحت و خنک بپوشانید. برای جلوگیری از فساد مواد غذایی مربوط به کودک از محفظه های خنک کننده استفاده کنید و نوزاد را با وعده های کم حجم و متعدد تغذیه کنید.

درمان گرمازدگی نوزاد

در صورت ابتلا نوازد به گرمازدگی بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام کرد. شدت این بیماری و درمان به موقع بسیار اهمیت دارد چراکه در بعضی موارد حتی منجر به مرگ نوزاد می‌شود. برای پیشگیری و درمان گرمازدگی نوزاد حتما از یک پزشک کمک بگیرید.

????پایین آوردن دمای بدن کودک

اولین اقدام درمانی برای گرمازدگی نوزاد، پایین آوردن دمای بدن او به طرق مختلف است. حمام آب سرد، کم کردن لباس های او و یا پایین آوردن دمای محیط، از روش های کاهش دمای بدن هستند. بهتر است حالت بدنی نوزاد در حال دراز کشیده و راحتی باشد. چرا که احتمال از حال رفتگی او نیز هست.

????خوردن مایعات

به محض اطلاع از دمای بالای بدن نوزاد، اگر کمتر از 6 ماه سن دارد، او را با شیر خود تغذیه کنید و اگر نوزاد بالای 6 ماه است؛ به او کمی آب و دیگر مایعات را بدهید. طبیعی است که در این شرایط، او تمایلی به نوشیدن مایعات یا خوردن چیزی نداشته باشد. اما نوشیدن مایعات برای او ضروری است. 

????مراجعه به پزشک و دارودرمانی

در مواقع گرمازدگی نوزاد، حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دارو درمانی را شروع کنید. پزشک با تجویز داروهایی برای پایین آوردن دمای بدن، از بین بردن حالت تهوع، دارو برای مشکل اسهال و یا حتی دستور بستری شدن در بیمارستان، درمان را شروع می‌کند. در این دوران بهتر است نوزاد تحت نظر باشد. پس از درمان خودسرانه او در خانه خودداری کنید.

????پوشاندن لباس های مناسب

در طول دوره درمان نیز، به او لباس های مناسب بپوشانید. او را برهنه رها نکنید چراکه همین کار باعث سرماخوردگی او نیز خواهد شد. در این دوران نیازی به پوشاندن جوراب، دستکش و کلاه به نوزاد نیست. در واقع متخصصین توصیه می‌کنند؛ لباس پوشیدن نوزاد مثل بزرگسالان باشد فقط با یک لباس نخی اضافه تر. که در مواقع گرمازدگی نوزاد، می‌توان از لباس نخی نیز صرفه نظر کرد.

سخن پایانی

دوران نوزادی، دوره ای حساس و موثر در زندگی کودک است. طبیعی است که او نیاز حمایت والدین خود دارد. بخشی از بیماری گرمازدگی نوزاد، به مراقبت والدین او بستگی دارد. والدین با کنترل عوامل محیطی می‌توانند نوزاد را از این بیماری محافظت کنند. در هنگام بروز گرمازدگی نیز حتما به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را به موقع انجام دهند. گرما زدگی و تب بالا می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای نوزاد ایجاد کند. از او به خوبی مراقبت کرده ولی تا زمان مراجعه به پزشک به او هیچ دارویی ندهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرمازدگی نوزاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علائم گرمازدگی نوزاد چیست؟

اسهال و استفراغ، بی حالی، تب بالای 39 درجه بدون تعریق، قرمزی بدن و صورت، بی قراری و بالارفتن ریتم تنفسی از علائم گرمازدگی هستند.

درمان گرمازدگی نوزاد چگونه است؟

برای درمان بهتر است در ابتدا به پزشک مراجعه کرده و دارو درمانی آغاز شود و در قدم بعد، اقداماتی مثل پوشاندن لباس مناسب، نوشیدن مایعات و پایین آوردن دمای محیط و بدن نوزاد، انجام شود.

گرمازدگی نوزاد چند روز طول می‌کشد؟

معمولا علائم گرمازدگی نوزاد با شروع درمان، به سرعت رفع می‌شود. عمدتا طول مدت این بیماری یک هفته یا کمتر است.





:: برچسب‌ها: گرمازدگی نوزاد | علائم و درمان گرمازدگی نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: