درمان استفراغ کودکان | علائم و علت استفراغ در کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان استفراغ کودکان به دلیل احتمال ویروسی بودن و بروز کم آبی بسیار ضروری است. معمولا استفراغ در کودکان مشکلی طبیعی است که بیشتر از یک الی دو روز طول نمی کشد. اکثر موارد تا زمانی که بدن کودک دچار کم آبی شدید نشده باشد، بدون درمان خاص پزشکی متوقف می شود. اما شما هرگز نباید از داروها بدون مشورت پزشک استفاده کنید. در این مقاله، ما روش های موثر درمان خانگی برای متوقف کردن یا جلوگیری از استفراغ کودکان را شرح داده ایم که با رعایت آن ها می‌توانید استفراغ کودک خود را متوقف کنید.

 منبع: درمان استفراغ کودکان | علائم و علت استفراغ در کودک

استفراغ چیست و کودکان به چه دلیل به آن مبتلا می شوند؟

استفراغ، یکی از علائم شایع بیماری در کودکان است. هنگامی که کودکان بیمار می شوند، بیشتر از بزرگسالان تمایل به استفراغ دارند. حتی برخی از کودکان بیشتر از سایر هم سن و سال های خود مستعد به استفراغ هستند. همچنین، احتمال استفراغ در نوزادان بیشتر است، به خصوص اگر رفلاکس داشته باشند. استفراغ می تواند اولین و تنها علامتی باشد که کودک هنگام بیماری و حال بد از خود نشان می هد و شما می توانید از این طریق متوجه شوید مشکلی وجود دارد. برخی از کودکان قبل از استفراغ، از حالت تهوع نیز شکایت دارند.

استفراغ به طور کلی، یکی از علائم ویروس یا عفونت است. گاستروانتریت ویروسی که معمولا گاسترو نامیده می شود، یکی از شایع ترین دلایل استفراغ حاد در کودکان است. از دیگر دلایل رایج که باعث استفراغ در کودکان می شود را در ادامه شرح داده ایم.

  • مسمومیت غذایی یا آلرژی غذایی
  • به مدت طولانی، ماندن در ماشین یا کالسکه
  • سرما خوردگی
  • عفونت مجاری ادراری
  • سرفه های شدید( به خصوص برای کودکانی که رفلاکس دارند)
  • انسداد روده( همراه با استفراغ سبز رنگ و تورم شکم می باشد)
  • تنگی پیلور( باریک شدن دریچه بین معده و روده کوچک، از ورود غذا به روده کوچک جلوگیری می کند) این امر می تواند موجب استفراغ شود.

درمان استفراغ کودکان

استفراغ یک مشکل کاملا رایج در کودکان است. به طور معمول، این بیماری در اثر ویروس یا برخی از مسمومیت های غذایی و آلرژی ایجاد می‌شود. شما به عنوان والدین کودک ممکن است بعد از هر استفراغ بخواهید به کودک خود دارو بدهید یا سریعا به پزشک مراجعه کنید. برخی از کودکان نیز از مصرف داروهای شیمیایی و مراجعه به پزشک بیزار می باشند. به همین دلیل پیشنهاد ما درمان های استفراغ کودکان به صورت خانگی است.

در ادامه، برخی از راه های درمان استفراغ کودکان را شرح داده ایم. شما می توانید در خانه و در کمترین زمان ممکن  استفراغ کودک خود را درمان کنید.

1️⃣مصرف مایعات را افزایش دهید

برخی از کودکان اگر بدنشان کم آب شود و احساس خستگی کنند، شروع به استفراغ می کنند. افزایش مصرف مایعات برای جبران مایعات از دست رفته بدن آن ها ضروری است. باید اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی مایعات مصرف می کند تا مایعاتی که در اثر استفراغ از بدن خارج شده را بازگرداند. درمان استفراغ کودکان همراه با تامین آب از دست رفته آن ها صورت می‌گیرد.

2️⃣ آب زنجبیل و عسل

یک تکه کوچک زنجبیل را چرخ کرده و آب آن را جدا کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد. این مخلوط را، دو یا سه بار در روز به کودک بدهید. خواهید دید که چطور درمان استفراغ کودکان با این محلول میسر می‌شود.

3️⃣ ترکیب آب نعناع و آب لیمو

مقداری برگ نعناع تازه را آسیاب کنید و آب آن را بگیرید. سپس کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. برای بهتر کردن طعم آن می تواند از کمی عسل استفاده کنید. این روش در درمان استفراغ کودکان در خانه بسیار تاثیر دارد.

4️⃣ آب برنج

آب برنج می تواند به درمان استفراغ ناشی از ورم معده کمک کند. برای این کار، شما باید آب برنج سفید را به کودک خود بدهید تا معجزه آن را ببینید.

5️⃣ دانه هل

بسیاری از پزشکان اطفال، به والدین پیشنهاد می دهند که برای جلوگیری از استفراغ، کمی دانه هل با مقداری شکر به کودک خود بدهند. اثر آرام بخش آن بر روی شکم، به درمان استفراغ کودکان کمک می کند.

6️⃣ میخک

اگر کودک شما کمی بزرگتر است و استفراغ می کند، کمی میخک به او بدهید تا بجود. همچنین شما می توانید چای میخک را نیز امتحان کنید. در طب سنتی میخک به عنوان درمان استفراغ کودکان استفاده می‌شود.

7️⃣ دانه رازیانه

دانه رازیانه، به آرامش دستگاه گوارش بچه ها کمک می کند. خواص ضد باکتریایی دانه رازیانه برای درمان استفراغ کودکان معجزه می کند.

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را حدود ده دقیقه در آب بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. سه الی چهار بار در روز به کودک خود بدهید تا آن را بنوشد.

8️⃣ مخلوط آب پیاز و زنجبیل

پیاز منبع غنی از آنتی بیوتیک های طبیعی است. شما می توانید به طور موثر، با آب پیاز به درمان استفراغ کودکان خود بپردازید.

آب پیاز و زنجبیل را به مقدار مساوی در ظرفی بریزید خوب مخلوط کنید. دو الی سه بار در روز به کودک خود بدهید تا آن را بنوشد.

9️⃣ محلول نمک و شکر

این یک داروی قدیمی است که سریع آماده می شود و می توانید در طول روز آن را مصرف کنید. استفراغ مداوم می تواند پوشش معده را تشدید کند، منجر به کم آبی شدید در بدن و دفع مواد مغذی ضروری در کودکان بشود. این محلول اجازه نمی دهد بدن دچار کم آبی شود و همینطور از ضعف بدن جلوگیری می کند. پس محلول نمک و شکر در درمان استفراغ کودکان نقش بسزایی دارد.

???? زیره سبز

دانه های زیره باعث افزایش ترشح آنزیم پانکراس می شوند و از این رو، به عنوان یکی از بهترین انواع درمان استفراغ کودکان در خانه شناخته می شوند. همچنین، به بهبود هضم و کاهش هرگونه ناراحتی معده کمک می‌کنند.

یک فنجان آب را بجوشانید و زیره تازه آسایب شده را به آن اضافه کنید. افزودن کمی جوز هندی به این مخلوط می تواند اثر بخشی را دو چندان کند. همچنین می توانید نصف قاشق چایخوری پودر زیره و هل را به همراه یک قاشق چایخوری عسل امتحان کنید. اطمینان حاصل کنید که کودکتان این محلول را به آرامی مصرف کند که دچار استفراغ نشود.

⏸️ سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری عسل و سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید. این ترکیب را در فواصل منظم به کودک خود بدهید. همچنین می توانید سرکه را با آب مخلوط کنید و دهان کودک را با آن بشویید. این کار، بوی اسیدی استفراغ را از بین می برد و احساس استفراغ ناشی از آن را کاهش می دهد. خواص ضد میکروبی سرکه در درمان مسمومیت غذایی نیز مفید است. برای درمان استفراغ کودکان از سرکه سیب استفاده نمایید.

چگونه از بروز استفراغ در کودکان جلوگیری کنیم؟

ویروس گاسترو، شایع ترین علت استفراغ در کودکان است که بسیار مسری می باشد و به راحتی بین افراد، به خصوص کودکان پخش می شود. شما می توانید با رعایت موارد زیر، به کاهش گسترش این ویروس کمک کنید و موجب پیشگیری از استفراغ که ممکن است به دلایل دیگر نیز رخ دهد بشوید.

  • دست ها را مرتب بشورید. به خصوص بعد از تعویض پوشک، قبل از تهیه غذا برای کودک، بعد از رفتن به توالت و…
  • رعایت ایمنی مواد غذایی
  • واکسینه کردن کودک
  • دور نگه داشتن کودکتان، از سایر کودکانی که مبتلا به ویروس و بیماری هستند

 

چه زمانی برای درمان استفراغ کودکان به پزشک مراجعه کنیم

اگرچه اکثر اوقات استفراغ با درمان خانگی متوقف می شود، اما در مواردی ممکن است استفراغ ناشی از یک بیماری زمینه ای و جدی باشد که برای تشخیص آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. هنگامی که متوجه علائم زیر در کودک خود شده اید، حتما باید برای درمان استفراغ کودکان با یک پزشک مشورت کنید.

  • خون در استفراغ/ خون در مدفوع
  • درد معده شدید
  • استفراغ مداوم و طولانی مدت
  • تب شدید
  • مایعات را در بدن نگه نمی دارد و هر نوع مایعاتی که می نوشد استفراغ می کند
  • رنگ پریدگی، گودی زیر چشم دارند

سخن آخر

اگر کودک شما استفراغ دارد، باید استراحت کافی داشته باشد. استراحت طولانی مدت و درمان خانگی در بهبود وضعیت بسیار مفید است.

لازم به ذکر است که اگرچه استفراغ طبیعی است و خیلی اوقات خود به خود درمان می شود، اما اگر استفراغ ناشی از بیماری خاص باشد نباید سرکوب شود. گاهی ممکن است بدن در تلاش برای خلاص شدن از دست موادی باشد که اگر خارج نشود برای سلامتی بسیار خطرناک است. بنابراین توجه داشته باشید که اگر علائم غیر طبیعی در کودک خود مشاهده کرده اید، فورا برای درمان استفراغ کودکان نزد پزشک بروید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان استفراغ کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی برای درمان استفراغ کودکان باید به متخصص مراجعه کرد؟

خیلی اوقات استفراغ در کودکان با درمان های خانگی متوقف می‌شود. اما در صورت ملاحظه نشانه های زیر حتما برای درمان استفراغ کودکان به متخصص مراجعه نمایید.
خون در استفراغ/ خون در مدفوع
درد معده شدید
استفراغ مداوم و طولانی مدت
تب شدید
مایعات را در بدن نگه نمی دارد و هر نوع مایعاتی که می نوشد استفراغ می کند
رنگ پریدگی، گودی زیر چشم دارند

منبع: درمان استفراغ کودکان | علائم و علت استفراغ در کودک





:: برچسب‌ها: درمان استفراغ کودکان | علائم و علت استفراغ در کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: