امید درمانی | 7 روش امید درمانی
نوشته شده توسط : ذهن نو

امید درمانی یکی از روش های جدید در حوزه درمان روانشناسی است. ویکتور فرانکل در گذشته مفهومی به نام معنا درمانی را وارد علم روانشناسی کرد که با امید درمانی متفاوت است. اما از اشتراکات زیادی برخوردارند. امید‌درمانی، مفهوم پیچیده ای ندارد و همانطور که نامش پیداست؛ به معنی ایجاد امید یا انگیزه ای برای ادامه زندگی است. در دنیای صنعتی و پیشرفته کنونی؛ بسیار طبیعی است که افراد، امید خود را برای ادامه زندگی، از دست بدهند. اما این روش به کمک بشریت آمده تا خود را نجات دهد.

منبع: امید درمانی | 7 روش امید درمانی

امید درمانی

 

اینکه دلیلی برای ادامه زندگی خود پیدا کنیم؛ با خیال پردازی و امید واهی متفاوت است. افراد گاهی با خوش بینی سمی خود به زندگی، کاملا برعکس عمل کرده؛ باعث سرخوردگی و ناکامی خود می‌شوند. در واقع در امید درمانی، سطح امید، با توجه به توانمندی و شرایط افراد تعیین می‌شود.

امید درمانی روشی نوین در علم روانشناسی است که به کمک بشریت می‌پردازد. در واقع در این روش درمانی، درمانگر به درمانجویان کمک خواهد کرد تا با برنامه ریزی صحیح و مناسب به سوی زندگی هدفمند قدم بردارند. این روش درمانی بسیار برای بشر مفید است که سلامت روان از جنبه های این روند درمانی است. 

تاثیر امید در زندگی

بدون شک امیدواری، نیروی محرکه زندگی محسوب می‌شود. شاید شما هم این ضرب المثل را شنیده اید؛ که آدمی به امید زنده است. امید به انسان ها کمک می‌کند تا هدف خود را در زندگی پیدا کرده و برای آن برنامه ریزی کنند. با وجود مشکلات فراوان، می‌توان به زندگی ادامه داد و تسلیم نشد. قطعا امید درمانی، جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. که سلامت روان یکی از آنهاست. در این بخش مقاله راجع به تاثیر امید‌درمانی توضیح داده ایم.

???? سلامت روانی | امید درمانی

اگر بگوییم سلامت روان افراد در گرو امیدواری و انرژی مثبت است؛ زیاده روی نکرده ایم. تحقیقات حاکی از آن هستند که افراد امیدوار، طول عمر بیشتری دارند، کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند؛ و اعتماد به نفس بالاتری دارند. امید درمانی، با انگیزه دادن به فرد برای بهبودی اوضاع و رسیدن به هدف هایش، او را به تلاش وا می‌دارد. از گوشه گیری و منزوی شدن نیز جلوگیری می‌کند. امیدواری یک حس درونی است؛ گرچه به عوامل محیطی هم بستگی دارد. اما قطعا رابطه سلامت روان با امید درمانی، مستقیم است و بر روی هم تاثیر می‌گذارند.

???? پیشرفت تحصیلی

دانشمندان ایرانی با انجام تحقیقاتی در مورد نقش امیدواری در پیشرفت تحصیلی، در دانشگاه مختلف ایران، دریافتند که دانشجویان امیدوار به زندگی، فارغ از جنسیت و سن شان، پیشرفت تحصیلی بهتر و سریع تری دارند. حتی این دانشجویان سریع تر فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند. این وضعیت نشان دهنده تاثیر شگفت انگیز امید درمانی در جوانان است.

???? رضایت زناشویی | امید درمانی

امید درمانی، نه تنها رضایت زناشویی را بالا می‌برد؛ بلکه بر روی سبک دلبستگی نیز تاثیر گذار است. امید، مخصوصا در زوج هایی که به تازگی ازدواج کرده اند؛ بیشتر است. اما با گذشت مدتی از زندگی مشترک، احتمالا افراد بدبین شده و دیگر انگیزه ای برای ادامه ندارند. در این زمان امید درمانی به زوجین کمک می‌کند تا رابطه خود را بهبود بخشند. 

عوامل موثر بر امید درمانی

همه افراد با هر سن و جنسیتی، به امید نیاز دارند. اما برخی از عوامل بر روی این فرایند درمانی تاثیرگذار هستند. برای مثال کودکان معمولا نیازی به امید درمانی ندارند. اما با افزایش سن، این کیفیت در افراد کاهش می‌یابد. وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز بر میزان امیدواری افراد، موثر است. افرادی که بیماری غیر قابل درمان دارند کمتر به زندگی امیدوارند. اما حتما دیده اید که بسیاری از بیماران سرطانی، با حفظ روحیه خود و تلاش، این بیماری را شکست داده اند. اما چگونه می‌توان امید درمانی کرد؟

روش های امید درمانی

امید درمانی، معمولا یک روش ساده است که فقط نیاز به اصلاح سبک زندگی دارد. این تمرین ها را می‌توان با کمک یک روانشناس و یا اطرافیان انجام داد. و نتایج آن را در زندگی مشاهده کرد. در این قسمت راه های افزایش امید در زندگی را بررسی خواهیم کرد.

???? هدف گذاری

هدف به زندگی معنا می‌دهد و افراد را مجبور به تلاش کردن می‌کند. با هدف گذاری صحیح و کوتاه مدت، می‌توان میزان امید را در زندگی بالابرد. رسیدن به اهداف، به افراد حس عزت نفس و خود ارزشمندی می‌دهد. هدف گذاری، یکی از روش های امید درمانی است که مستلزم برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر است.

???? نگاه واقع بینانه | امید درمانی

نگاه واقع بینانه به زندگی شخص یا اجتماعی، افراد را بیشتر دچار اضطراب خواهد کرد. زندگی پستی بلندی های زیادی دارد که قرار نیست در همه آنها موفق باشیم. در این شرایط، امید درمانی به افراد کمک خواهد کرد، به زندگی ادامه دهند و دیدگاه خود را نسبت به زندگی تغییر دهند. خوش بینی با امیدواری، متفاوت است. همه ما در شرایط سخت نیازمند به امید هستیم.

???? افزایش عزت نفس

با افزایش عزت نفس و تکیه بر خود می‌توان به زندگی امیدوار شد. به طور کلی بهبود سلامت روان، یکی از راه های امید درمانی است. عزت نفس و احترام به فرد باعث می‌شود دیگران نیز با ما رفتار بهتری داشته باشند. و همین امر، امید به زندگی را بالا می‌برد. با تعیین برنامه بر اساس استعداد و توانمندی هایمان، می‌توان عزت نفس را بالا برد.

???? حس شوخ طبیعی | امید درمانی

جدی و خشک بودن در ارتباط با دیگران، به مرور ما را افسرده و گوشه گیر خواهد کرد؛ و اطرافیان دیگر علاقه ای به برقراری ارتباط با ما ندارند. حس شوخ طبعی و خندیدن، سبب تقویت روحیه می‌شود. لبخند یکی از راه های فائق شدن بر مشکلات است. با تقویت حس شوخ طبعی و لبخند به دیگران، به خود و دیگران کمک کنید. این، یکی از موثرترین روش های امید درمانی است.

???? ایجاد تعادل در زندگی

با برقراری تعادل در زندگی می‌توان، امیدوار ماند. برای مثال ایجاد تعادل بین زندگی شخصی، اجتماعی و جلوگیری از کار کردن بیش از حد؛ یکی از راهکارهای امید درمانی است. افرادی که بیش از حد مشغول دغدغه های خود هستند و کار می‌کنند؛ امیدواری کمتری دارند. آنها فقط خود را وسیله ای برای پول درآوردن می‌دانند. غافل از اینکه زندگی جنبه های دیگری هم دارد.

???? خود مراقبتی واهمیت به دیگران | امید درمانی

همیشه در زندگی برای خود الویت قائل باشید و قبل از هر چیزی به شرایط و احساسات خود فکر کنید. برخی از افراد در این کار زیاده روی کرده و به دیگران هیچ اهمیتی نمی‌دهند. جالب است بدانید؛ اهمیت به دیگران و فکر به آنها، به افراد حس مفید بودن و کار آمدی می‎‌دهد. و آنها را به زندگی امیدوار می‌کند. وقتی افراد، تصور می‌کنند که در زندگی شخص دیگری موثر هستند. و می‌توانند کمک کننده باشند؛ بیشتر تلاش می‌کنند و امیدوار هستند. رویکرد امید درمانی در این زمینه، فعالیت های داوطلبانه یا کار کردن در موسسات خیریه را پیشنهاد می‌کند. 

???? مراجعه به روانشناس

برای پیگیری و دنبال کردن راه های بیشتر در زمینه امید درمانی، حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با پیدا کردن علل ناامیدی؛ روش های متناسب با مشکل شما را پیدا خواهند کرد. امید درمانی، همیشه نیز با انجام روش های ساده، امکانپذیر نیست. برای مثال افرادی که به فکر خودکشی هستند؛ بهتر است با کمک یک متخصص، امید درمانی را شروع کنند.

سخن پایانی

در زندگی زمان هایی پبش می‌آید که همه امید خود را از دست می‌دهیم و ادامه زندگی برایمان دشوار می‌شود. امید درمانی با قرار دادن راه های ساده بر سر راهمان، ما را مجدد به زندگی بر خواهد گرداند. داشتن هدف مشخص، برنامه ریزی متناسب با آن و استعداد و توانمندی های افراد، در امید درمانی بسیار موثر هستند. افراد روش های منحصر به فردی برای امیدوار نگه داشتن خود دارند. به همین دلیل پیچیدن نسخه ای واحد برای همه افراد، امکانپذیر نیست. در این شرایط حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه امید درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تمرین های امید درمانی کدام اند؟

افزایش حس شوخ طبعی، تعادل در زندگی، خود مراقبتی و اهمیت به دیگران، افزایش عزت نفس، مراجعه به روانشناس و نگاه واقع بینانه؛ از روش های امید درمانی هستند.





:: برچسب‌ها: امید درمانی | 7 روش امید درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: