درمان دلتنگی شدید با 5 روش | احساس دلتنگی و خفگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان دلتنگی شدید کار دشواری خواهد بود. احساسات، قدرت و انرژی شدیدی دارند و می‌توانند برای ما مشکلات زیادی ایجاد کنند. اما دلتنگی محصول حافظه است. وقتی فردی را به خاطر می‌آوریم یا چیزی را دوباره می‌بینیم؛ دلتنگ آن می‌شویم. شاید این یکی از معایب حافظه محسوب شود. اما به هر حال در برخی موارد نیاز به خاطرات وحتی احساس دلتنگی هم داریم. اما این حس، گاهی به قدری شدید می‌شود که سبب بروز سندرومی به اسم سندروم دلتنگی خواهد شد. به هر حال وقتی بیش از حد در گذشته خود غرق می‌شویم و یا تمام تمرکز و وقت خود را برای مرور خاطرات می‌گذاریم؛ باید انتظار تجربه چنین احساساتی را نیز داشته باشیم

منبع: درمان دلتنگی شدید با 5 روش | احساس دلتنگی و خفگی

درمان دلتنگی شدید

همه ما خاطرات خوب و بد زیادی در گذشته داریم که قادر به فراموشی آنها نیستیم. در واقع هرچه بیشتر برای فراموشی تلاش می‌کنیم؛ بیشتر شکست می‌خوریم و خاطره در ذهن ما تثبیت می‌شود. همین فراموش نکردن در ما باعث بروز احساسات مختلف و گاها متضاد خواهد شد. برخی به دنبال راهی برای از بین بردن و نجات از خاطرات هستند. اما به نظر شما درمان دلتنگی شدید ممکن است؟

انواع دلتنگی

برای درمان دلتنگی شدید، ابتدا باید انواع دلتنگی را بشناسیم تا برای آن راهکار مناسبی پیدا کنیم. خاطرات رونوشتی کامل وبدون تحریف از واقعیت هستند که در حافظه ما ثبت می‌شوند. ولی اینکه گاهی خاطرات را تحریف می‌کنیم یا آن را درست به یاد نمی‌اوریم؛ به دلیل اتفاقاتی است که در مغز می‌افتد. دلتنگی نیز گاهی به دلیل همین تغییرات است که پیش می‌آید. برای مثال دردلتنگی برای یک اتفاق درناک در گذشته به دلیل تغییراتی است که ذهن در آن ایجاد کرده است.

????دلتنگی ترمیمی

این نوع دلتنگی بیمارگون است و فرد به طرز وسواس گونه ای سعی در یادآوری خاطرات گذشته خود دارد. در این نوع از دلتنگی مغز در حال تلاش برای ترمیم خاطره و بازسازی آن است. در دلتنگی ترمیمی فرد خود را مجبور به برقراری رابطه با دوستان قدیمی می‌کند با اینکه نقاط اشتراک زیادی با آنها ندارد. اسم دیگر آن بازگشت به خانه نیز هست. به این منظور که خانه هرچقدر هم که مکان ناامنی برای زندگی باشد؛ بازهم انسانها دلتنگ آن خواهند شد و به آن برمی‌گردند.

????دلتنگی از نوع انعکاسی

این نوع دلتنگی همانطور که از نامش پیداست، انعکاسی دقیق و بدون تغییرات از واقعیت است. در واقع مغز در حال گول زدن ما نیست ومرور آن نیز مشکل خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کند. شما وقتی که در خاطرات خود غرق نمی‌شوید و بعد از مدت زمان زیادی آنها را مرور می‌کنید؛ در حال تجربه دلتنگی انعکاسی هستید. شما می‌دانید که خاطره ها باید مرور وگرامی داشته شوند ولی در عین حال آنها را برای خود تبدیل به واقعیت نمی‌کنید.

چگونگی درمان دلتنگی شدید

فرامو ش نکنید که مرور مدام و زندگی با خاطره ها شما را از واقعیت و زمان حال دور کرده و سبب ایجاد مخاطرات روانی برای شما خواهد شد. به همین دلیل درمان دلتنگی شدید، ضرورت خواهد داشت. در این قسمت برخی از روش های برطرف ساختن دلتنگی را بررسی خواهیم کرد.

????ایجاد سرگرمی و فعالیت جدید

با ایجاد سرگرمی برای خود و یادگیری فعالیت جدید، ذهن خود را درگیر کنید و به درمان دلتنگی شدید بپردازید. مشغولیت به کاری، بخش عمده تمرکزوحواس مارا درگیر خواهد کرد و اجازه مرور خاطرات اضافی را نمی‌دهد. این کار اگر جدید باشد؛ نیاز به دقت بیشتری داشته و فرد از محرک هایی که برای او یادآور گذشته هستند دور می‌سازد.

????نوشتن احساسات

گاهی مرور بیش از حد خاطرات و درگیری با غم وافسردگی حاصل از آن، سبب ایجاد نشخوار فکری خواهد شد. در این شرایط ما به صورت غیرارادی و متراکم شروع به فکرکردن به محتویات یک خاطره می‌کنیم. نوشتن با جزییات احساسات و یا حتی آن خاطره باعث می‌شوند که سرعت فکر کردن کمتر شده و درمان دلتنگی شدید حاصل می‌شود. تحقیقات حاکی از آنند که نوشتن احساسات بسیار موثر تر از بیان کردن آنها هستند.

????اعتماد نکردن به خاطرات

در برخی موراد مرور خاطرات یک تله ذهنی است که خود مغز مسبب آن است. مغز با اینکار در تلاش است تا حواس ما را پرت کند. به طور کلی فکر کردن به گذشته و خاطرات، آسان تر از دریافت اطلاعات جدید و تحلیل آنهاست. پس مغز با اینکار حواس مارا از کاری که در حال انجام آن هستیم معطوف خود می‌کند. در این شرایط نباید به خاطرات و دلتنگی حاصل از اعتماد کرد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در حال شروع یک رابطه جدید است و مغز همواره با مرور خاطرات به او این حس را القا می‌کند که رابطه قبلی بهتر بوده و بهتر است رابطه جدید را تمام کند. در صورتی که رابطه قبلی نیز ایرادات زیادی داشته. فرد با اعتماد نکردن به خاطرات و آگاهی از این موضوع، موفق به درمان دلتنگی شدید خواهد شد.

????مراقبه

مراقبه یا مدیتیشن یکی از موثر ترین راه ها برای حذف اطلاعات غیرضروری از مغز و درمان دلتنگی شدید است. احتمالا دلتنگی احساسات ناراحت کننده ای را برای  فرد به ارمغان خواهد آورد. و او نیز قادر به متوقف کردن این افکار نخواهد بود. اما با مراقبه برای لحظاتی ذهن او از همه چیز رها وآزاد شده و می‌تواند منطقی تر فکر کند. با یادگیری اصول مراقبه و اجرای آن می‌توان نظم بیشتری به افکار و احساسات بخشید. 

????گرفتن مشاوره

برای درمان عوارضی که دلتنگی برای شما ایجاد کرده است یا کنترل بروی احساسات، باید از یک روانشناس کمک بگیرید. مخصوصا در این مورد رویکرد روان درمانی، بسیار موثر خواهد بود. چراکه این رواندرمانگران با تمرکز بر گذشته بیمار و خاطرات او به درمان اختلالات روانی اوخواهند پرداخت. درمان دلتنگی شدید توسط متخصص ضروری خواهد بود چرا که قطعا عوارضی برای افراد ایجاد خواهد کرد. 

اولین بار یک پزشک سوییسی در قرن هفدهم به درمان دلتنگی شدید پرداخت. او در حال معاینه سربازانی بود که از خانه دور بودند؛ که متوجه فرسودگی روانی آنها شد. اومشاهده کرد که آنان با بازگشت به خانه و ملاقات با خانواده خود، علائم بهبودی نشان دادند. او اسم این بیماری را نوستالژی گذاشت و روی تحقیقات زیادی انجام داد.

سخن پایانی

قطعا همه ما دلتنگی شدید را تجربه کرده ایم. در واقع این حس برای انسان ضروری است. دلتنگی مارا مجبور می‌کند که به دیدار خانواده خود برویم یا از دوستان خود سراغی بگیریم. اما گاهی در یادآوری گذشته، زیاده روی می‌کنیم و به خودمان آسیب می‌زنیم. درمان دلتنگی شدید با روش های مختلفی امکانپذیر است. در این راه به کمک دیگرانی مثل یک روانشناس و خودمان نیاز داریم. این حس وسواس گونه، گذشته را به ما باز نخواهد گرداند وکمکی به حال اکنون مان نخواهد کرد. پس بهتر است در جهت کنترل آن تلاش کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان دلتنگی شدید می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای درمان دلتنگی شدید چه کنیم؟

با روش هایی مثل نوشتن احساسات، مراقبه، اعتماد نکردن به خاطرات و مراجعه به روانشناس می‌توان به درمان دلتنگی شدید پرداخت.

علت دلتنگی و بیقراری چیست؟

اغلب افراد به دلیل رویارویی ناگهانی با یک فرد، تصویر یا اتفاق، به یاد خاطرات گذشته می‌افتند و دلتنگی وبی قراری را تجربه می‌کنند.

دلتنگی شدید سبب بروز چه عوارضی خواهد شد؟

گاهی مرور خاطرات به قدری زیاد و وسواس گونه می‌شود که سبب بروز اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب، نشخوار فکری و انزوای فرد می‌شود و در زندگی شخصی و اجتماعی او مشکلاتی ایجاد می‌کند.





:: برچسب‌ها: درمان دلتنگی شدید با 5 روش | احساس دلتنگی و خفگی ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: