تفاوت تحصیلات در ازدواج | اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج
نوشته شده توسط : ذهن نو

تفاوت تحصیلات در ازدواج در باورها و دیدگاه دو طرف نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد. تحصیلات، معیار مهمی است ولی نه به قدری که افراد آن را ملاک اصلی خود قرار دهند. در واقع هیچ ملاکی در ازدواج، به تنهایی موثر نیست. فراموش نکنید که افراد در زندگی خود هدف های متفاوتی داشته و برای آن تلاش می‌کنند. شاید برای فردی تحصیلات نه در زندگی شخصی ونه در ازدواج هدف نباشد. در این مقاله به بررسی این موضوع در ازدواج خواهیم پرداخت.

منبع: تفاوت تحصیلات در ازدواج | اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج

همیشه میزان تحصیلات یک زوج با یکدیگر برابر نیست. گاهی این تفاوت تحصیلات در ازدواج بسیار زیاد است اما برای زوجین مشکلی هم ایجاد نمی‌کند. توجه به این نکته ضروری است که تحصیلات به تنهایی موجب درآمدزایی وموفقیت نمی‌شود. کسانی که از مهارت بالایی برخوردارند؛ از تحصیلات خود نه تنها در ازدواج، بلکه در شغل خود نیز استفاده می‌کنند.

معایب تفاوت تحصیلات در ازدواج

زن و شوهر باید مکمل یکدیگر باشند و در هر زمینه ای یکدیگر را کامل کنند. تحصیلات نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر تفاوت تحصیلات در ازدواج وجود داشته و زوجین قادر به درک و حل این مسئله نباشند؛ باعث بروز مشکلاتی در زندگی آنان خواهد شد. در این قسمت برخی از این مشکلات را ذکر خواهیم کرد.

????اختلاف نظر در مسائل مختلف

برخی از افرادی که از تحصیلات بالایی برخوردار هستند؛ خود را دانشمند وهمه چیزدان می‌دانند. آنها تحمل نظرات مخالف را ندارند وانتقادپذیر نیستند. در زندگی مشترک نیز به نظرات همسر خود اهمیت نمی‌دهند و گاهی دیگران را بی سواد می‌دانند. تفاوت تحصیلات در ازدواج در چنین شرایطی، باعث بروز اختلاف نظرات زیادی می‌شود. این سو تفاهمات در ازدواج، گاهی به حدی می‌رسد که یکی از طرفین احساس حقارت کرده و تصمیم به طلاق می‌گیرد.

????احساس برتری وخودبزرگ بینی

در زندگی مشترک، شخصی که تحصیلات بالاتری دارد؛ احساس برتری و خودبزرگ بینی بیشتری می‌کند. او به همسر خود القا می‌کند که به اندازه کافی دانش و اطلاعات نداشته و حتی صلاحیت برای تصمیم گیری نیز ندارد. تفاوت سطح تحصیلات، شاید برای فردی منجر به تخریب اعتماد به نفسش شود و میان او و همسرش، فاصله بیاندازد. در برخی موراد حتی همسر تحصیلکرده، قصد چنینکاری را ندارد ولی به طور ناخودآگاه همسر خود را با رفتارهایش می‌آزرد.

????اختلال در تربیت فرزندان

در خانواده هایی که تفاوت تحصیلات در ازدواج محسوس است؛ یکی از زوجین همیشه کنترل بیشتری بر فرزندان داشته و می‌خواهد نظر خود را تحمیل کند. هرکدام دوست دارند، فرزند را به شیوه خود تربیت کنند. این موضوع هم باعث سردرگمی فرزند خواهد شد وهم باعث بروز اختلافاتی میان زوجین می‌شود. حتی شاید این کودکان در شکل گیری هویت خود نیز به مشکل بخورند.

چگونگی مدیریت تفاوت تحصیلات در ازدواج

اگر با همسر خود تفاوت تحصیلات در ازدواج و مشکلات ناشی از آن را تجربه می‌کنید؛ فراموش نکنید که با راهکارهایی می‌توان این تعارض را مدیریت کرد. این موضوع نباید به مسئله ای بغرنج در زندگی مشترک تبدیل شود. در واقع باید تحصیلات را در جهت بهبود روابط به کار برد و آن را در زندگی مشترک عملی کرد.

⭕تعیین اهداف شخصی برای خود

اگر شما شخصی هستید که نسبت به همسر خود از تحصیلات پایین تری برخوردار هستید؛ تمرکز خود را از این موضوع برداشته و به فکر اهداف شخصی تری باشید.علاوه بر اهدافی که برای زندگی مشترک خود دارید به اهداف خودتان نیز اهمیت دهید. با اینکار تفاوت تحصیلات در ازدواج را جبران کرده و با موفقیت در زمینه های دیگر اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. فراموش نکنید که بدون تحصیلات نیز می‌توان موفق شد.

⭕مقایسه نکنید

همسر شما، نزدیک ترین فرد در زندگی شماست. حتی اگر او یا شما از تحصیلات عالی تری هم برخوردار باشید؛ بازهم مقایسه کردن کاری بی فایده است. هر فردی توانایی و استعداد های خود را دارد. تفاوت ها را در زندگی بپذیرید و در راستای آنها تلاش خود را بیشتر کنید.

⭕بر نقاط مشترک تاکید کنید

به جای تمرکز بر تفاوت تحصیلات در ازدواج، بر تقاط مشترکی که با همسرتان دارید؛ تمرکز کنید. شما به دلیل همین شباهت همسر خود را انتخاب کردید. قطعا میان همه زوجین تفاوت هایی وجود دارد اما ادامه دادن زندگی مشترک، تنها با تاکید بر شباهت ها امکان پذیر خواهد بود. فعالیت هایی که هردو به آنها علاقه دارید را مشخص کنید و درکنار یکدیگر آنها را انجام دهید.

⭕از علم یکدیگر استفاده کنید

اگر همسر شما از تحصیلات و علم بالاتری برخوردار است؛ از اوکمک بگیرید و با تعامل با او، شما نیز پیشرفت کنید. به نقل از یکی از احادیث ارزشنمد در اسلام، زکات علم، پخش کردن آن است. برای علم آموزی چه کسی بهتر از همسر شما؟ تفاوت تحصیلات در ازدواج را بعد از شروع زندگی مشترک می‌توان کمتر کرد. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که بعد از ازدواج تصمیم به ادامه تحصیل گرفته اند. اینکار با کمک همسر آسان تر خواهد بود.

⭕از روانشناس مشورت بگیرید

در مواردی که تفاوت تحصیلات در ازدواج، برای شما و همسرتان ایجاد مشکل خواهد کرد؛ مراجعه به روانشناس ضروری است. روانشناس با یادآوری تقاط مشترک شما و آموختن مهارت حل مسئله، سبب کاهش شدت مشکلات خواهد شد. زوج درمانگران با صحبت با هر دو طرف، علت مشکل را شناسایی کرده وبهترین راه حل را ارائه خواهند داد. صحبت یا حتی دعواکردن با همسر در زمینه های مختلف، اصولی دارد. روانشناس این اصول را به شما خواهد آموخت و بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند.

تفاوت تحصیلات در ازدواج چقدر مهم است؟

می‌توان گفت که اگر زوجین توانایی کنار آمدن با این تفاوت را داشته باشند؛ این موضوع مشکل بزرگی را در زندگی مشترک ایجاد نخواهد کرد.در واقع بسیار ملاک های مهمتری در ازدواج وجود دارند که باید به آنها توجه شود. تحصیلات به تنهایی نه باعث ثروت خواهد شد و نه حتی اخلاق خوب. معمولا افرادی که تحصیلات بالایی دارند از همسر خود نیز این انتظار را دارند و آن را تبدیل به ملاک اصلی خود در ازدواج می‌کنند. اما حتی تفاوت تحصیلات در ازدواج نیز، گاهی باعث نزدیکتر شدن افراد به یکدیگر می‌شود.

سخن پایانی

زندگی مشترک با وجود شباهت ها و تفاوت ها جذابیت دارد. بسیاری از زوجین از تحصیلات یکسانی برخوردار نیستند و در زندگی مشترک خود نیز موفق هستند. تفاوت تحصیلات در ازدواج یکی از عوامل رضایت زناشویی محسوب می‌شود. اما نمی‌توان گفت بدون آن رضایت حاصل نمی‌شود. زوجین نباید از این موضوع به عنوان اهرم فشار برای همسر خود یا تحقیر او استفاده کنند. همچنین نباید اختلاف سطح تحصیلات سبب فاصله میان زن و شوهر شود. همانطور که در متن هم به آن اشاره کردیم؛ برای پیشگیری از این موضوع، حتما از مشاوره خانواده یا زوج، کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفاوت تحصیلات در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

در صورتیکه تحصیلات زن از مرد بالاتر باشد؛ چه مواردی را باید رعایت کرد؟

در صورت وجود تفاوت تحصیلات در ازدواج، افراد باید از روشهایی مثل مقایسه نکردن، تمرکز بر شباهت ها، تعیین اهداف شخصی و مراجعه به روانشناس، کمک بگیرند.

تحصیلات در ازدواج چقدر تاثیر دارد؟

قطعا تحصیلات در دیدگاه افراد تاثیر دارد اما به قدری نیست که تبدیل به ملاک اصلی برای ازدواج باشد. تحصیلات به تنهایی منجر به ثروتمند شدن یا درک بیشتر نمی‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود؛ افراد در هنگام ازدواج، به نکات دیگری نیز توجه کنند.





:: برچسب‌ها: تفاوت تحصیلات در ازدواج | اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: