روان و شمرده صحبت کردن | 14 تکنیک روان حرف زدن
نوشته شده توسط : ذهن نو

روان و شمرده صحبت کردن معمولا کار هر کسی نیست. اما اینکه نحوه صحبت به قدری آرام باشد که باعث خواب آلودگی دیگران شود اصلا جالب نیست. نوع صحبت روان و شمرده نیازمند تمرین و پشتکار زیاد است. اگر شما فردی هستید که بسیار تند و نامفهوم صحبت می‌کنید؛ باید برای روان و شمرده صحبت کردن حتما تمرین کنید.

 

نوع صحبت شما تمرکز مخاطب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا اگر تند صحبت کنید، اطرافیان کلافه می‌شوند. و اگر بسیار آرام مکالمه کنید، مخاطب به شدت خسته و خواب آلود می‌شود. بنابراین نوع روان و شمرده صحبت کردن بهترین گزینه است. که در این مقاله سعی کرده ایم راجع به تمرین این مدل صحبت آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر و تمرینات بیشتر حتما از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: روان و شمرده صحبت کردن | 14 تکنیک روان حرف زدن

روان و شمرده صحبت کردن

عده زیادی از افراد وجود دارند که خودشان متوجه کلافگی مخاطب هنگام مکالمه آنها می‌شوند. این افراد یا به شدت تند حرف می‌زنند و یا بسیار آرام سخن می‌گویند. مشکل اصلی این افراد روان و شمرده صحبت نکردن است. مشکل اساسی این افراد عدم  فن بیان، کمبود اعتماد به نفس، عدم مهارت کافی و ترس از مکالمه می‌باشد. برای روان و شمرده صحبت کردن باید حتما بر تعدادی از اصول و نکات دقت داشته باشید.

در این مقاله از تکنیک هایی برای روان و شمرده صحبت کردن نام برده ایم. که باعث افزایش کیفیت مکالمه و صحبت شما می‌شود. زمانی که صحبت محکم و روان داشته باشید، به راحتی مخاطب را به خود جذب خواهید کرد.

نحوه روان و شمرده صحبت کردن

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، روان و شمرده صحبت کردن بسیار در اثر گذاری مکالمات شما نقش دارد. به همین دلیل اگر قصد مکالمه بی نقص دارید؛ حتما به نکات و توضیحات زیر توجه کنید.

???? دایره واژگان خود را بررسی کنید | روان و شمرده صحبت کردن

اولین قدم برای روان و شمرده صحبت کردن، بررسی دایره واژگان است. همیشه از حداقل کلمات برای رساندن بیشترین منظور استفاده کنید. برای این تکنیک به مدت یک هفته به کلماتی که استفاده می‌کنید، دقت کنید. جهت صحبت روان باید تلاش آگاهانه داشته باشید. 

???? دایره لغات خود را گسترش دهید

برای روان و شمرده صحبت کردن باید حتما دایره لغات خود را گسترش دهید. به همین منظور تا چند مدت هنگام مکالمه و نوشتن از کلمات جدید استفاده کنید. اما بهترین گزینه این است که از کلمات خودتان بیشتر استفاده کنید. این را هم تمرین کنید که حتما در مکان های مناسب از کلمات سنگین کمک بگیرید. در غیر این صورت از کلمات گنگ برای مخاطب استفاده نکنید.

???? به حرف های خود اعتبار ببخشید

اینکه هنگام مکالمه حتما از منابع استفاده کنید، باعث اعتبار بخشیدن به صحبت های شما می‌شود. حتی در این شرایط روان و شمرده صحبت کردن باعث اعتبار بخشی بیشتر می‌شود. مثلا از اطلاعات به روز و مطمئن علمی استفاده کنید و یا سخنان خود را به منابع مهم ربط دهید. 

???? از کلمات پراکنده استفاده نکنید | روان و شمرده صحبت کردن

یکی از ایرادات صحبت های حوصله سر بر، استفاده از گزافه گویی و کلمات پراکنده می‌باشد. در این شرایط باید تمرین کنید که زیاد از کلمه (عههه، خوب و …) استفاده نکنید. برخی از افراد یک حرف را بارها تکرار می‌کنند و یا به دلیل مکالمه تند دائم تپق می‌زنند. تمرین های پی در پی باعث از بین رفتن این نوع مکالمه می‌شود، حتی به جای استفاده از این کلمات می‌توانید سکوت یا مکث را انتخاب کنید.

???? محکم و استوار سخن بگویید

یکی از کارهای روان و شمرده صحبت کردن، استوار و محکم بودن است. با این روش مخاطب به سرعت منظور شما را متوجه خواهد شد و تلاش برای مفهوم جملات نمی‌کند.

???? حرف های خود را تمام کنید

استفاده به موقع و مناسب از صفت، باعث روان و شمرده صحبت کردن می‌شود. برای این کار باید فهرستی از کلمات ربط دهنده و صفت را تهیه کنید. تا هنگام مکالمه گوشه ذهن شما وجود داشته باشد. این فهرست شامل موارد زیر است.

???? با وجود اینکه

???? علاوه بر این

????گذشته از این قضیه

???? به ویژه اینکه

???? به خصوص

????با وجود اینکه

???? در خصوص این موضوع

???? اگرچه و …

???? تکرار و تمرین داشته باشید | روان و شمرده صحبت کردن

یکی از روش های روان و شمرده صحبت کردن، تمرین و تکرار بی شمار است. هرگز نقش تمرین را نادیده نگیرید. زمانی که متن خود را برای سخن رانی آماده کرده باشید، باید 10 بار آن را مرور کنید. باید متن خود را بلد باشید و هنگام مکالمه هرگز مضطرب نشوید.

???? به فکر لرزش صدای خود باشید

اگر قصد روان و شمرده صحبت کردن دارید، باید لرزش صدای خود را کنترل کنید. با لرزش صدا مخاطب شما را مضطرب و بدون اعتماد به نفس در نظر می‌گیرد. بنابراین برای رفع لرزش صدا حتما تمرین کنید.

???? آرامش داشته باشید

برای روان و شمرده صحبت کردن باید حتما آرامش داشته باشید. به این منظور که استرس باعث آشفتگی چهره می‌شود و حتی فرد توان مکالمه آرام را نخواهد داشت. بنابراین در اقدام های اول تمرین کنترل استرس و اضطراب را انجام دهید. تا آرامش شما باعث جذب مخاطب شود.

???? اعتماد به نفس خود را افزایش دهید | روان و شمرده صحبت کردن

حتما برای روان و شمرده صحبت کردن باید اعتماد به نفس خوبی داشته باشید. اعتماد به نفس بالا باعث تاثیرگذاری بیشتر و جذب مخاطب می‌شود. زمانی که بسیار جسورانه و شجاعانه سخن می‌گویید؛ از نظر مخاطب فردی دانا و تاثیر گذار خواهید بود. بنابراین برای تمرین افزایش اعتماد به نفس فورا اقدام کنید. 

???? هنگام مکالمه به مخاطب توجه کنید

از دیگر راه های روان و شمرده صحبت کردن، توجه به مخاطب می‌باشد. ارتباط چشمی مناسب به قدری بر مکالمات شما تاثیر می‌گذارد که گویی احترام زیادی به آنها قائلید و افراد را ارزشمند می‌شمارید.

???? یادداشت برداری را فراموش نکنید

اگر قصد سخنرانی در مکانی بزرگ دارید، حتما یادداشت برداری کنید. همه افرادی که سخن رانی های بزرگ دارند، علاوه بر تمرین و تکرار زیاد، یادداشت برداری کرده اند که مبادا یک جمله را از میان بی‌اندازند.

???? با آینه تمرین کنید | روان و شمرده صحبت کردن

یکی از ابزارهای ارزان برای تمرین تکنیک های روان و شمرده صحبت کردن، آینه می‌باشد. با کمک آینه می‌توانید برای مخاطبین خود سخنرانی کنید. بنابراین روبروی آینه بایستید و برای مخاطبین خود سخنرانی داشته باشید.

???? مطالعات زیادی داشته باشید

برای روان و شمرده صحبت کردن باید مطالعات زیادی داشته باشید. دایره لغات خود را گسترش دهید، درک مطلب را تقویت کنید، از صفات بیشتری استفاده کنید و زیاد کتاب بخوانید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد؛ روان و شمرده صحبت کردن کار ساده ای نیست. برای این کار باید برخی از تکنیک های روانشناسی و تمرینی را انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. در این مقاله تمامی تکنیک ها را اشاره کرده ایم. منتهی اگر قصد تمرین و تکرار بیشتر بر اساس سنجش توانایی های خود دارید، حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روان و شمرده صحبت کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: روان و شمرده صحبت کردن | 14 تکنیک روان حرف زدن ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: