محافظت از کودک | روش های حفاظت از کودک | ایمنی کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

محافظت از کودک در ابتدای زندگی یکی از وظایف خانواده است. امنیت یکی از مهمترین نیازهای افراد است و کودکان توانایی محافظت از خود، به قدر کافی را ندارند. در ابتدا باید مشخص کنیم که در برابر چه چیزی می‌خواهیم از کودک خود مراقبت کنیم. ایمنی کودک در برابر طیف وسیعی از اتفاقات ضروری است که هم خانواده و هم خود کودک باید در مورد آن آگاه باشند. اینکار اصول خود را دارد ولی برخی خانواده ها به دلیل عدم اطلاع از قوانین آن، در محافظت کردن افراط می‌کنند و به کودک خود آسیب می‌زنند. در این مقاله روش های حفاظت از کودک را مورد بررسی قرارخواهیم داد.

منبع: محافظت از کودک | روش های حفاظت از کودک | ایمنی کودک

ایمنی کودک

امنیت و مراقبت یکی از اساسی ترین نیازهای زندگی برای همه افراد است. کودکان بسیار آسیب پذیرند و نیاز به توجه و امنیت بیشتری دارند. ایمنی کودک با روش های ساده ای که والدین قادر به انجام آنها هستند؛ امکانپذیر است. حفظ امنیت کودک فقط به معنای محافظت او در برابر خطرات محیطی نیست؛ بلکه کودک به امنیت روانی نیز نیاز دارد که بسیار مهم تر از خطرات جسمانی یا عوامل تهدید کننده است.

در ضمن محافظت از کودک به معنی محدود کردن او و گرفتن آزادی عمل از او نیست.طبیعی است که هرچه سن کودک کمتر باشند نیاز به ایمنی بیشتری از هر نظر دارد. اینکار در هر سنی روش های مختلفی داشته که والدین باید با آنها آشنا باشند. برای آشنایی با نحوه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

روش های حفاظت از کودک

در واقع نحوه محافظت از کودک بستگی به محیطی دارد که کودک در آن قرار می‌گیرد. کودک تا زمانی که از مستقل شود؛ احتمالا در مکانهای زیادی به تنهایی و بدون حضور والدین حاضر می‌شود. مکانهایی مثل مهدکودک، مدرسه، کلاس های جانبی، خانه اقوام و… . قطعا والدین نمی‌توانند همیشه و همه جا فرزند خود را همراهی کنند و او نیز باید روش های حفاظت از خود را بداند. در واقع کودک نیاز دارد که در ابتدا با خطر آشنا شده تا قادر به محافظت از خود در برابر آن باشد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

محافظت از کودک در خانه

حتی درون خانواده و با وجود خانواده نیز بازهم عوامل تهدید کننده برای کودک وجود دارند. معمولا والدین در خانه همه حواس خود را معطوف به کودک نمی‌کنند و باید به امور دیگر نیز بپردازند. کودکان به دلیل حس کنجکاوی که دارند؛ همیشه در حال امتحان کردن کارهای جدید و تجربه کردن هستند. و همین موضوع، گاهی برای آنان خطرساز خواهد شد. احتمالا شما هم وقع حوادثی مثل گیر کردن سر کودک میان نرده های راه پله یا قطع شدن انگشت کودکان در اثر بازی با چرخ گوشت را شنیده اید.

همه اینها نشانه دهنده وجود خطر حتی در خانه نیز هستند. نکته جالب توجه اینجاست که کودکان حتی در خواب نیز به محافظت نیاز دارند و والدین باید مراقب نحوه خوابیدن یا حتی ساعت خواب آنان نیز باشند. برای ایمن سازی فضای خانه می‌توان از ابزار های مختلفی استفاده کرد همچنین با هشدار و محافظت از کودک او را در برابر این خطرات حفظ کنید.

محیط اتاق خواب او را ایمن سازی کنید؛ در استحمام و دستشویی کردن به او کمک کنید و لوازم اضافی و تزئینی خانه را از دسترس او خارج کنید. او را بیش از حد در خانه تنها نگذارید و حتی از پرستاری که برای مراقبت از او انتخاب می‌کنید نیز، اطمینان حاصل کنید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام برق گرفتگی کودکان کلیک کنید.

????محافظت از کودک در برابر خشونت خانگی

دعوا و مشاجره در همه خانواده ها وجود دارد ولی خشونت با وجود تعارضات در خانواده متفاوت است. حضور کودک در محیطی که خشونت وجود دارد؛ به روان و حتی جسم او آسیب خواهد کرد و آینده او را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی دیگر از وظایف اعضای خانواده، محافظت از کودک در برابر خشونت خانگی است. خشونت مانند یک چرخه است که کودک با مشاهده آن، به این چرخه وارد شده و در روابط خود نیز از آن استفاده می‌کند. عدم امنیت در محیط خانواده تاثیرات بدی بر کودکان خواهد داشت.

برای جلوگیری از سوختگی کودک کلیک کنید.

محافظت از کودک بیرون از خانه

برای همه ما محیط خارج از خانه، خطراتی به همراه خواهد داشت. اما این دلیل خوبی برای از خانه خارج نشدن و انجام ندادن کارهای روزانه، نیست. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها نیاز دارند برای فرایند اجتماعی شدن، از خانه خارج شوند و با مسائل بیرون از خانه نیز آشنا شوند. خطراتی که کودکان را در بیرون از خانه تهدید می‌کند شامل خطر تصادف با ماشینها، حمله حیوانات، حتی دمای محیط و بیماری های مختلف، آزارجنسی و … است.

اغلب والدین تا جایی که بتوانند حتی بیرون خانه هم از کودک حمایت و مراقبت می‌کنند اما گاهی اینکار ممکن نیست. به همین دلیل کودکان نیز باید در این مورد تلاش کنند. همراه داشتن آدرس و شماره تلفن والدین، مهارت نه گفتن یا اطلاع از برخی از قوانین ابتدایی، در فرایند محافظت از کودک ضروری است. برای آموزش مهارت نه گفتن به کودکان کلیک کنید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام زمین خوردن کودک کلیک کنید.

محافظت کودک از آزار جنسی

یکی از خطرات شایعی که بسیاری از کودکان را در بیرون از خانه یا حتی داخل خانه تهدید می‌کنند؛ آزار جنسی است. در خانواده هایی که هر دو والد شاغل هستند؛ برای محافظت از کودک خود پرستار استخدام می‌کنند یا از آشنایان کمک می‌گیرند. طبق تحقیقات بیشتر متجاوزین افراد آشناهستند که والدین به آنها اطمینان دارند. تجاوزبه کودک حتی شاید در مدرسه و مهد کودک نیز اتفاق بی‌افتد. سعی کنید حتما در مورد محل تحصیل یا پرستار کودک خود تحقیق کرده و اگر اواز آشنایان شماست؛ او را زیر نظر داشته باشید. برای اطلاع از نحوه تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

⭕نکات مرتبط با محافظت از کودک

????فراموش نکنید که در برخورد با کودکان، سن آنها را نیز در نظر داشته باشید و بیشتر یا کمتر از سن آنها، برخورد نکنید. کودکان تقریبا تا قبل از 11 سالگی درک درستی از خطر ندارند؛ به همین دلیل واکنش آنها در برابر خطر نیز درست نیست. از آنها انتظار نداشته باشید که مانند یک فرد بالغ رفتار کنند.

????گاهی به آنها یادآوری کنید که همیشه نمی‌توانید با آنها همراه باشید به همین دلیل باید از پس مشکلات خود برآیند. اما کاری نکنید که او احساس ترس بکند. در کنار محافظت از کودک به آنها استقلال را نیز بیاموزید.

????به جای منع کردن کودکان از انجام بسیاری از کارها، اعتماد به نفس آنها را بالاببرید تا امور را به روش درست انجام دهند و از خطرات دوری کنند. برای مثال به او نگویید “اینکار را نکن” بگویید” اگر زمانی اینکار را انجام دادی به من اطلاع بده”. با کودک خود در مورد مسائل مختلف صحبت کنید و اجازه دهید او نیز مشکلات خود را بازگوکند. برای ایجاد حس ارزشمندی در کودکان کلیک کنید

سخن پایانی

خطرات زیادی در این دنیا وجود دارد. ما و کودکانمان در مقابل برخی از آنها کاملا بی دفاع هستیم. اما این دلیل خوبی برای انفعال و عدم محافظت از کودک نیست. به کودک خود آموزش های لازم را بدهید و او را از خطرات مطلع کنید. اما سعی کنید در این مسیر او را نترسانید و او را از انجام کارها منع نکنید. در مقابل حفاظت، به او اعتماد نیز داشته باشید و در کنار او باشید. برای بالا بردن امنیت روانی او از یک مشاور کمک بگیرید و اگر خطر جدی را پشت سر گذاشته است؛ برای جبران این موضوع به روانشناس مراجعه کنید. برای درمان اختلال استرس پس از سانحه در کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه محافظت از کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی شغلی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه به کودک ، محافظت از خود را آموزش دهیم؟

علاوه بر تلاش برای محافظت از کودک در خانه یا محیط بیرون، سعی کنید به او مهارت نه گفتن را بیاموزید یا اعتماد به نفس او را بالا ببرید. به کودک خود اعتماد داشته باشید و علاوه بر ایمن سازی محیط خانه در مورد خطرات مختلف او را آگاه کنید. طبیعی است که آنها تصور درستی از خطر نداشته باشند به همین دلیل شما باید آنها را مطلع کنید.

منبع: محافظت از کودک | روش های حفاظت از کودک | ایمنی کودک





:: برچسب‌ها: محافظت از کودک | روش های حفاظت از کودک | ایمنی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: