اجازه سفر به نوجوان | کی به نوجوان اجازه سفر بدهیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

اجازه سفر به نوجوان یکی از مواردی است که والدین به طور دقیق نمی‌دانند؛ چطور با آن برخورد کنند. نوجوانان نیاز به استقلال و آزادی عمل دارند. اما باید همچنان تحت حمایت والدین قرار بگیرند. سفر رفتن به تنهایی یا با دوستان، مسائل زیادی را به نوجوان خواهد آموخت. اما به هر حال خطرات و یا اتفاقات غیر منتظره ای در سفر وجود دارند که نوجوان هنوزآمادگی روبرو شدن با آن‌ها را ندارد.

والدین در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنها با واکنش و آموزش های درست به فرزند، آنان را آماده کرده و مهارت های لازم را به آنها خواهند آموخت. در این مقاله به عوامل موثر در این زمینه خواهیم پرداخت. برای اطلاع از مشکلات نوجوانی کلیک کنید.

منبع: اجازه سفر به نوجوان | کی به نوجوان اجازه سفر بدهیم

اجازه سفر به نوجوان

احتمالا شما هم در خانواده با مشکل اصرار و پافشاری نوجوان برای سفر رفتن مواجه شده اید. اجازه سفر به نوجوان نیاز به آمادگی او دارد. نوجوانان در سن حساسی قرار دارند و باید با آنان به صورت صحیحی رفتار شود. اگر بخواهید با اجبار او را قانع به نرفتن کنید؛ اوضاع بدتر خواهد شد. اینکه به تازگی علاقمند به سفر به صورت تنهایی شده است؛ به این معنی نیست که دیگر مایل به سفر رفتن با شما نیست. در این زمینه با او گفتگو کرده و علل او را تحلیل کنید. برای اطلاع از راه های استقلال طلبی در نوجوان کلیک کنید.

عوامل موثر بر اجازه سفر به نوجوان

عوامل زیادی بر اجازه سفر به نوجوان موثر هستند. درواقع والدین با تکیه بر این عوامل و در نظر گرفتن آنها، استقلال لازم را به نوجوان خود می‌دهند. شاید خود سفر به تنهایی برای نوجوان ارزش نداشته باشد؛ و در واقع او به دنبال دستیابی به حس آزادی و مورد تایید قرار گرفتن توسط همسالانش است. برخی از فاکتور هایی که بر این موضوع نقش دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه شکل گیری هویت در نوجوان کلیک کنید.

????عدم استقلال کافی

یکی از دلایلی که نوجوان را برای سفر و ماجراجویی، مشتاق می‌کند؛ فشار بیش از اندازه خانواده و عدم استقلال کافی است. والدین سخت گیری که فرزندان خود را محدود کرده و به آنها اجازه هیچ گونه فعالیتی را به تنهایی نمی‌دهند؛ فرزندان خود را بیشتر در مورد تنهایی سفر رفتن کنجکاو می‌کنند. البته گاهی این فشارها اعتماد به نفس نوجوان را گرفته و او تصور نمی‌کند که به تنهایی قادر به مسافرت رفتن نیست. اجازه سفر به نوجوان برای دادن حس استقلال به او، بسیار مفید واقع خواهد شد. برای آشنایی با والدین سخت گیر کلیک کنید.

????عدم تفریح در خانواده

برخی از خانواده ها به اندازه کافی تفریح نکرده و وقتی را برای دورهم بودن اختصاص نمی‌دهند. همین مورد نوجوان را مجبور می‌کند تا بیشتر وقت خود را با دوستان یا به تنهایی بگذراند. در چنین شرایطی نوجوان بیشتر تمایل دارد که به صورت مستقل سفر کند. نوجوانان علاقه زیادی به تفریح و کشف دنیا دارند و اگر خانواده با آنان همراهی نکنند؛ آنها روش های دیگر را امتحان خواهند کرد. در خانواده هایی که وقت کافی برای مسافرت و تفریح ندارند؛ اجازه سفر به نوجوان راحت تر داده می‌شود.

????بی میلی به مسافرت با خانواده

گاهی تفریحات نوجوان و یا علایق او در سفر با خانواده متفاوت هستند. حتی با وجود سفرها و تفریحاتی که خانواده برای نوجوان فراهم می‌کند بازهم او علاقه ای به مسافرت های خانوادگی ندارد. در حین سفرهای خانوادگی باید علایق همه را در نظر گرفت و نظر همه را محترم دانست. در این زمینه با فرزند خود صحبت کنید و دلایل بی میلی او را بپرسید. اجازه سفر به نوجوان باید با توجه به دلایل غیرمنطقی و قانع کننده نوجوان صورت گیرد. برای جلوگیری از بروز لجبازی نوجوانان کلیک کنید.

چه زمانی برای اجازه سفر به نوجوان بهتر است؟

برای اجازه سفر به نوجوان ابتدا باید با اودر این زمینه صحبت کردن و از آمادگی او اطمینان حاصل کنید. طبیعی است که خانواده ها احساس نگرانی کنند یا مضطرب شوند. این موضوع به سن نوجوان نیز بسیار بستگی دارد. هرچه سن نوجوان کمتر باشد بیشتر براساس هیجانات تصمیمات می‌گیرد. پس اولین عامل برای اجازه سفر، سن است. برخی دیگر از راهکارهایی که والدین می‌توانند قبل از اجازه به سفر اجاره کنند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

????از یک سفر یک روزه شروع کنید

در ابتدا از نوجوان خود بخواهید تا به یک سفر یک نفره برود. اگر او در این زمان از پس مسائل خود برآمد؛ بیشتر احتمال دارد که بتواند در مسافرت های طولانی تر موفق شود. هنگامی که نوجوان با شما ایده مسافرت را مطرح کرد بلافاصله با او مخالفت نکنید؛ بلکه روش های دیگر را به او پیشنهاد دهید. اجازه سفر به نوجوان، ملزم اعتمادکامل به او و حتی دوستانش است.

برای آشنایی با پیامدهای اجازه ندادن به نوجوان برای بیرون رفتن کلیک کنید.

????همراهی یک فرد بالغ در سفر

برای اجازه سفر به نوجوان برای اولین بار، مطمئن شوید که فرد یا افرادی بالغ و با تجربه همراه آنها هستند. البته بهتر است قبل از سفر از افراد همسفر با فرزندانتان، شناخت پیدا کنید.اینکار به معنی کنترلگری یا دخالت در حریم خصوصی او نیست. اما با اینکار شما اطمینان بیشتری حاصل می‌کنید. با لحنی آرام و دوستانه، در این زمینه از فرزند خود سوالاتی بپرسید یا برای مثال از طریق مدرسه یا تور گردشگری، پیگیری کنید.

????مسئولیت پذیری نوجوان

قبل از اجازه سفر به نوجوان باید در مورد مسئولیت پذیری او نیزمطمئن شوید. در سفر همه افراد باید کارهای شخصی خود را انجام داده و همزمان فعالیت های گروهی هم داشته باشند. برای حضور در سفر به تنهایی افراد باید مسئولیت پذیر باشند و مدام کارها را به عهده شخص دیگری نیاندازند. البته خود سفر برای تقویت این روحیه نیز موثر است. اما به طور کلی اگر فردی از مسئولیت ها و وظایف خود حین سفر، آگاهی نداشته باشد؛ سفر برای خود و اطرافیانش سخت خواهد شد.

????مشارکت نوجوانان در فعالیت های سفر

اگر در مسافرت های خانوادگی و دسته جمعی، شاهد فعالیت فرزندانتان هستید؛ احتمالا او آمادگی لازم برای مسافرت به صورت مستقل را خواهد داشت. اینکه بچه ها را به مشارکت در فعالیت ها در سفر تشویق کنید؛ علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در آنها، باعث آمادگی بیشتر آنها برای سفر به تنهایی نیز خواهد شد. برای مثال در مورد مقصد از آنها بخواهید که تحقیق کنند یا در طول سفر برای انجام برخی از کارها از آنها کمک بخواهید. اینکار حس مسئولیت پذیری را نیز در آنها تقویت خواهد کرد.

برای آشنایی با نحوه اجازه گرفتن برای بیرون رفتن از خانه کلیک کنید.

سخن پایانی

نوجوانان گاهی برای اثبات خود علاقه به انجام کارهایی به تنهایی دارند. برای اجازه سفر به نوجوان، از روحیات و ویژگی های شخصیتی او مطمئن شوید. تمام نکات را به او گوشزد کنید؛ اما اجازه دهید تا تصمیم نهایی را خودش بگیرد. اگر او را به صورت افراطی از اینکار منع کنید؛ او بیشتر ترغیب خواهد شد و عوارض بدی برای او خواهد داشت. اگر سفر به صورت اصولی و با برنامه ریزی پیش برود؛ مفاهیم زیادی را به نوجوان خواهد آموخت. اجازه دهید نوجوانان مسائل مختلفی را تجربه کنند و در این زمینه از روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اجازه سفر به نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی به نوجوان اجازه سفر رفتن بدهیم؟

هرچه سن نوجوان بیشتر باشد؛ قطعا آمادگی بیشتری برای سفر رفتن به تنهایی خواهد داشت. اما سن مهم ترین عامل برای این تصمیم نیست. باید از روحیه مسئولیت پذیری و امادگی او نیز در این زمینه اطمینان حاصل کنید.

چه عواملی در اجازه سفر به نوجوان موثر هستند؟

برخی از عوامل موثر در زمینه اجازه سفر به نوجوان، شامل عدم تفریح در خانواده، عدم استقلال نوجوان و والدین سخت گیرو بی میلی به مسافرت های خانوادگی می‌شود.

منبع: اجازه سفر به نوجوان | کی به نوجوان اجازه سفر بدهیم





:: برچسب‌ها: اجازه سفر به نوجوان | کی به نوجوان اجازه سفر بدهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: