بیش فعالی نوجوان | 7 علائم بیش فعالی نوجوان
نوشته شده توسط : ذهن نو

بیش فعالی نوجوان اختلالی شایع است که در تمامی رده های سنی با نشانه های متفاوت بروز می‌یابد. تا به امروز مطالعات زیادی در رابطه با این اختلال انجام شده و هنوز درمان قطعی وجود ندارد. اما با کنترل و کاهش نشانه ها می‌توان از تشدید بیش فعالی نوجوان جلوگیری کرد. همچنین با آموزش، خودشناسی و ارتقای مهارت های فرد وضعیت نوجوان باثبات تر می‌گردد. در ادامه مقاله توضیحات کامل تری درباره نشانه ها، علل و درمان این اختلال ارائه کرده‌ایم. شما نیز می‌توانید برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: بیش فعالی نوجوان | 7 علائم بیش فعالی نوجوان

بیش فعالی نوجوان چیست؟

نشانه های بیش فعالی نوجوان هنگام بلوغ افزایش می‌یابد. به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، تغییرات منفی در این اختلال ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای درمان بیش فعالی، دوران کودکی است. زیرا بیش فعالی و بلوغ اگر همراه هم باشند، روند درمان را بسیار طاقت فرسا می‌کنند.

همانطور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم، این اختلال از شایع ترین و قابل شناخت ترین اختلالات به شمار می‌روند و با نام لاتین ADHD شناسایی می‌شود. در درمان و تشخیص این اختلال هرگز نباید سهل انگاری کرد؛ زیرا زندگی نوجوان به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای تشخیص حتما باید از روانشناس کمک بگیرید و روند درمانی را به خوبی رعایت کنید.

علت بیش فعالی نوجوان

علت بیش فعالی نوجوانان سالیان سال مورد مطالعه بوده است. چند عامل اصلی در بروز این اختلال نقش پر رنگ دارد که در این بخش مقاله به علل آن پرداخته‌ایم.

???? ژنتیک در بیش فعالی نوجوان

یکی از اصلی ترین عوامل بروز بیش فعالی نوجوان، ژنتیک است. بر اساس مطالعات، ژنتیک و وراثت نقش پررنگی در اختلال بیش فعالی دارند. اگر مادر یا پدر به این اختلال دچار باشند، به احتمال زیاد فرزندشان نیز مبتلا به بیش فعالی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل بچه های بیش فعال کلیک کنید.

???? عوامل محیطی

یکی از مهم ترین عوامل بروز بیش فعالی نوجوان، عوامل محیطی منفی است. برای مثال ضربه به سر اثرات منفی زیادی بر مغز وارد می‌کند که باعث بروز این اختلال می‌شود.

???? آسیب عصب شناختی هنگام تولد

از جمله عوامل بروز این اختلال، آسیب عصب شناختی هنگام تولد است. اگر زایمان مادر با مشکل روبرو شود، به صورت مستقیم بر نوزاد اثر می‌گذارند. که یکی از تاثیرات این آسیب، بروز بیش فعالی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

???? علل عصب شناختی در بیش فعالی نوجوان

از دیگر عوامل بروز بیش فعالی نوجوان، علل عصب شناختی است. با تصویربرداری از دستگاه عصبی افراد بیش فعال، این بیماران در قطعه پیشانی مغز خود؛ گره های پایه و ناهنجاری هایی در مخچه دارند.

???? عدم تعادل شیمیایی

عدم تعادل شیمیایی در دوپامین و سروتونین، از عوامل بروز بیش فعالی نوجوان است. در صورتی که بین سروتونین و دوپامین تعادل شیمیایی برقرار نشود، این اختلال بروز می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آسیب های اجتماعی دوران نوجوان کلیک کنید.

علائم بیش فعالی نوجوان

برای اینکه به شناخت بیشتر و بهتری از بیش فعالی نوجوان برسیم، باید با نشانه های بیش فعالی آشنا شوید. در این بخش مقاله راجع به نشانه های بیش فعالی در نوجوان توضیح داده ایم.

???? عدم تمرکز و بی توجهی

یکی از بارزترین نشانه های بیش فعالی نوجوان، عدم تمرکز و بی توجهی است. نوجوانان با این اختلال نمی‌توانند به راحتی بر مسائل تمرکز کنند. در این شرایط به دلیل عدم تمرکز نوجوانان با افت تحصیلی روبرو می‌شوند.

???? حواس پرتی | بیش فعالی نوجوان

حواس پرتی یکی از نشانه های بیش فعالی در نوجوانان است. کودکان در این شرایط بسیاری از چیزها را فراموش می‌کنند. برای مثال کارهای خود را فراموش می‌کنند یا تکالیف درسی شان را از یاد می‌برند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

???? تحرک زیاد

از نشانه های بسیار شناخته شده بیش فعالی نوجوان، تحرک زیاد است. نوجوانان با این اختلال به صورت مداوم تحرک دارند. گویی دائم باید بالا و پایین بروند.

???? بی قراری

بی قراری از دیگر نشانه های بیش فعالی نوجوان است. این نشانه بسیار شایع است. در این شرایط نوجوانان نمی‌توانند به مدت طولانی در یک جایی بنشینند. مثلا نشستن به مدت طولانی در کلاس درس برای این نوجوانان بسیار دشوار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن بلوغ کلیک کنید.

???? بی نظمی | بیش فعالی نوجوان

بیش فعالی نوجوان با نشانه ای مانند بی نظمی همراه است. نوجوانان بیش فعال در بیشتر مواقع شلخته و بی نظم هستند. حتی در پوشش و بی نظمی اتاق نوجوان نیز این نشانه ها نمایان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت نشانه های بحران نوجوانی کلیک کنید.

???? مشکلات خواب

مشکلات خواب نشانه دیگر در بیش فعالی نوجوان است. البته این نشانه همگانی نیست و ممکن است همه نوجوانان بیش فعال به مشکلات خواب دچار نشوند.

???? تکانشگری

یکی از نشانه های بارز بیش فعالی نوجوان، تکانشگری است. نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی، رفتارهای خطرناکی از خود بروز می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بلوغ پسران کلیک کنید.

تاثیر بیش فعالی نوجوان

بیش فعالی نوجوان اثرات مخربی در زندگی آنها دارد. در این بخش مقاله راجع به اثرات بیش فعالی نوجوان توضیح داده ایم.

???? به افت تحصیلی دچار هستند.

???? ترک تحصیل می‌کنند.

????انرژی خود را در راه های خطرناک صرف می‌کنند.

???? معمولا مقطع دبیرستان را به پایان نمی‌رسانند.

???? بزهکاری می‌کنند.

????به انجام کارهای نادرست رو می‌آورند.

???? اهمیت به قوانین نمی‌دهند.

???? میزان قانون شکنی و کارهای غیر قانونی در آنها زیاد است.

????دزدی می‌کنند.

???? به مواد مخدر گرایش دارند.

???? آسیب پذیر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات نوجوانی کلیک کنید.

درمان بیش فعالی نوجوان

درمان های زیادی برای بیش فعالی نوجوان تا به امروز در نظر گرفته شده است. بر اساس مطالعات، بهترین روش درمانی برای بیش فعالی، مشاوره های روانشناختی است. و بهترین رویکرد درمانی برای این اختلال، رفتار درمانی است. اما به طور کلی درمانگر است که تشخیص می‌دهد کدام شیوه درمانی مناسب نوجوان است.

گاهی اختلال بیش فعالی نوجوان به قدری شدت می‌یابد که روانپزشک برای او دارودرمانی را تجویز می‌کند. اما مناسب ترین شیوه درمانی، روان درمانی در کنار دارو درمانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بلوغ دختر کلیک کنید.

برای کاهش نشانه های بیش فعالی در نوجوان، والدین نقش مهمی را ایفا می‌کنند. باید برای نوجوان حس اعتماد ایجاد کنند تا از بروز رفتارهای تکانشگر جلوگیری نمایند. نوجوانی دوره حساسی است که اگر والدین دقت نکنند با بلوغ ترکیب می‌شود و نوجوان روند درمان خوبی را پیش رو نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار با کودک بیش فعال کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به بیش فعالی نوجوان صحبت کرده ایم. متوجه شدید که هر رده سنی نشانه های مختلفی با دوره های دیگر دارد. دوره نوجوانی دوره بسیار حساسی است که اگر بلوغ و بیش فعالی با یکدیگر ترکیب شود، نوجوان به سختی درمان می‌شود. برای درمان بیش فعالی در نوجوان حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیش فعالی نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: بیش فعالی نوجوان | 7 علائم بیش فعالی نوجوان





:: برچسب‌ها: بیش فعالی نوجوان | 7 علائم بیش فعالی نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: