محبت به کودک | چگونه به فرزند خود محبت کنیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

محبت به کودک یکی از نیازهای اساسی او محسوب ‌شود. کودکان مانند خمیری انعطاف پذیر هستند؛ که هر جور با آنها رفتار کنیم؛ شکل می‌گیرند. همین اهمیت محبت کردن را نشان می‌دهد. آنها حساس و آسیب پذیرند و نیاز به شنیدن احساسات ما دارند. کسی که به تازگی مادر شده است؛ طبیعی که نداند با فرزند خود چگونه برخورد کند. به عنوان والد علاوه بر برطرف کردن نیازهای اولیه کودک مثل غذا، شیرو… موظف به محبت کردن به او نیز، هستید. 

منبع: محبت به کودک | چگونه به فرزند خود محبت کنیم

محبت کودک

محبت به کودک شامل هر رفتاری که است که در او حس تعلق خاطر و اطمینان را ایجاد کند. اگر این رفتار ها از طرف مادر باشد؛ تاثیر آن دوچندان می‌شود. معمولا والدین تصور می‌کنند؛ رفتار با کودک، کار سختی نیست. اما باید بدانید کودکان همه چیز را متوجه می‌شوند. بهتر است همیشه با آنان صادق باشید. در این مقاله به تاثیر محبت و روش های مختلف ابراز آن خواهیم پرداخت.

روش های مختلف محبت به کودک

تا به حال سعی کرده اید به یک کودک نزدیک شوید؟ اگر این کار را امتحان کرده باشید؛ متوجه احساس غربیگی او خواهید شد. به همین دلیل می‌گوییم آنها محبت های الکی و افراطی را دوست ندارند. محبت به کودک، روش های مختلفی دارد که می‌توان از آنها کمک گرفت.

????ابراز علاقه کلامی

سعی کنید تا جایی که می‌توانید به او یادآوری کنید که دوست داشتنی و مهم است. به طور کلی ویژگی های مثبت او را یادآوری کنید. با لحن آرام و ملایم و لغات کودکانه استفاده کنید. ابراز علاقه به او را فقط محدود به انجام یک کار خوب نکنید. وقتی او کار درستی انجام داد؛ این را به ویژگی های درونی او نسبت دهید.

برای مثال بگویید: “چه بچه خوبی” اما وقتی او کار غلطی انجام داد؛ فقط این کار را شماتت کنید و نه شخصیت او را. بگویید:”این کار خوبی نیست و نباید دوباره آنرا انجام دهی” در ابراز علاقه، فقط به ویژگی های ظاهری بسنده نکنید. ‎ در این مسیر می توان بسیار از مفاهیم و ارزش هارا به کودکان آموخت.

????فعالیت های خوشایند | محبت به کودک

بازی کردن یکی از فعالیت های مورد علاقه کودکان است. والدین معمولا آنقدر درگیر مشغله های خود می‌شوند که گاهی کودک را فراموش می‌کنند. به طور روزانه وقتی را برای بازی با او اختصاص دهید. باور کنید اینکار روی خود شما نیز تاثیر خواهد داشت و انرژی شما را هم بالا می‌برد. بازی کردن با کودک، روش خوبی برای محبت به کودک است. کتاب خواندن یا هدیه دادن نیز رو شهای عملی دیگری برای خوشحال کردن یک کودک، هستند.

????تماس فیزیکی

بغل کرد یا بوسیدن کودکان از انواع دیگر محبت به کودک هستند. در واقع شما شاید در این رفتارها حرفی نزده یا کاری انجام ندهید؛ اما تماس فیزیکی یکی از روش های موثر برای ابراز محبت است. اهمیت تماس فیزیکی چنان زیاد است که کودک را بلافاصله بعد از متولد شدن، در کنار مادر قرار می‌دهند. این روش ها قطعا تاثیرات خوبی در آینده کودکان خواهد داشت. 

????بالابردن هوش هیجانی

هوش هیجانی کیفتی است که در محبت کردن و درک محبت توسط کودک موثر خواهد بود. هوش هیجانی، کاملا اکتسابی است و می‌توان با کمک یک روانشناس کودک و یا انجام تمریناتی، آن را افزایش داد. از دیگر تاثیرات هوش هیجانی در محبت به کودک می‌توان به افزایش عزت نفس کودک، اشاره کرد.

 تاثیر محبت به کودک

بی شک محبت به کودک، آینده او را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر اینکه خود، عشق و محبت را می‌آموزد؛ بر سلامت روان آنها نیز تاثیر خواهد داشت. در این قسمت به آثار مثبت تاثیر محبت به کودک را ذکر می‌کنیم.

⏹ایجاد حس امنیت روانی

⏹افزایش اعتماد به نفس

⏹یادگیری ارتباط موثر با دیگران

⏹شکل گیری شخصیت مستقل

اما همیشه تاثیر محبت، مثبت نخواهد بود. وقتی والدین یا اطرافیان، طرز صحیح محبت کردن را ندانند یا در آن افراط کنند؛ باعث شکل گیری رفتار های اشتباه در کودک خواهند شد.

افراط در محبت به کودک

گاهی کودک از دریافت محبت بیش از اندازه از طرف دیگران، دچار اشتباه می‌شود. او به دلیل توجه زیادی که دریافت کرده است؛ گمان می‌کند مجاز به انجام هرکاری است. این کودکان پرتوقع شده و تحمل نه شنیدن را ندارند. به راحتی دچار سرخوردگی و ناکامی می‌شوند. افراط در محبت به کودک، مسئولیت پذیری را به او نمی‌آموزد.

در طرف دیگر محبت نکردن به کودک، باعث پدیدآیی رفتارهای مثل اضطراب جدایی، عدم اعتماد به نفس، پرخاشگری، لکنت زبان و یا جست وجوی محبت از طرف دیگران خواهد شد. عقده کمبود محبت یکی دیگر از عوارض عدم دریافت محبت است. 

نکاتی در مورد محبت به کودک

????در ابراز محبت به کودک، سن او را نیز در نظر داشته باشید؛ و متناسب با سن با او رفتار کنید.

????برای فرزند خود، الگوی مناسبی باشید. این یکی از بزرگ ترین کارهایی است که می‌توان برای او انجام داد.

????به طور متناوب با او صحبت کنید. برای او فضایی ایجاد کنید تا بتواند؛ احساساتش را بیان کند.

????همانطور که به او محبت می‌کنید؛ محبت کردن را نیز آموزش دهید. اهمیت به حیوانات و کمک به دیگران، نمونه هایی از محبت به دیگران است.

????از او انتظار زیادی نداشته، اما صبور باشید.

در این مسیر، همه اشتباهات او را نادیده نگیرید و مواردی را به او متذکر شوید. 

سخن پایانی

کودکان به محبت ما نیاز دارند. اگر با آنان مانند بزرگسالان رفتار شود؛ نه تنها درک نخواهند کرد بلکه باعث بروز دلبستگی ناایمن در آنان خواهد شد. محبت به کودک، هزینه ای ندارد اما اگر از آنان دریغ شود؛ در آینده هزینه های جبران ناپذیری خواهد داشت. اگر برای روش های فرزندپروری خود نیاز به راهنمایی دارید؛ مراجعه به روانشاس بهترین گزینه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه محبت به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

روش های محبت به کودک کدام اند؟

مراقبت، تماس فیزیکی، ابراز علاقه کلامی، فعالیت های خوشایند و تقویت هوش هیجانی از روش های ابراز محبت به کودکان هستند.

تاثیرات محبت به کودک چیست؟

از تاثیرات محبت به کودک می‌توان به افزایش اعتماد به نفس، یادگیری ارتباط موثر و شکل گیری شخصیت مستقل اشاره کرد.

چگونه محبت کردن را به کودکان بیاموزیم؟

با الگوی رفتاری مناسب، همچنین با اهمیت به حیوانات و کمک به دیگران می‌توان محبت کردن را به کودکان آموخت.

منبع: محبت به کودک | چگونه به فرزند خود محبت کنیم





:: برچسب‌ها: محبت به کودک | چگونه به فرزند خود محبت کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: