شکلات تلخ برا چی خوبه | 7 خاصیت شکلات تلخ
نوشته شده توسط : ذهن نو

شکلات تلخ یا شکلات سیاه یکی از محبوب ترین انواع شکلات میان افراد است. شکلات انواع مختلفی دارد اما نوع تلخ آن به دلیل فواید و مزه خاص آن بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. امروزه شکلات تلخ، بخش بزرگی از رژیم غذایی افراد محسوب می‌شود. در واقع در بعضی موارد تاثیر درمانی نیز دارد. مصرف آن میان زنان بیشتر است و البته تاثیرات زیادی نیز بر آنان دارد. نباید از مصرف بیش از حد این خوراکی نیز غافل شد.

در ترکیبات این خوراکی شیر و قند کمتری استفاده می‌شود؛ به همین دلیل نسبت به انواع دیگر سالم تر است. در حقیقت مزه اصلی شکلات، تلخ است؛ اما برای مصرف خوراکی به آن مواد مختلفی اضافه می‌کنند. در این مقاله به بررسی فواید شکلات تلخ برای افراد خواهیم پرداخت. 

منبع: شکلات تلخ برا چی خوبه | 7 خاصیت شکلات تلخ

شکلات تلخ برای چی خوبه؟

شکلات تلخ، حاوی سطح بالایی از کاکائو است. کاکائو خود دارای فنولی و آنتی اکسیدن است که دو ماده مفید برای سلامتی بدن هستند. در واقع هرچه میزان کاکائو در شکلات بیشتر باشد؛ خالص تر و طعم آن نیز تلخ تر خواهد بود. فواید شکلات تلخ به قدری زیاد است که امروزه پزشکان در هر نوع رژیم غذایی، خوردن این نوع از شکلات را بلامانع می‌د‌انند. به طوری که برای انواع اختلالات مثل افسردگی، استرس، بی قراری و غیره نیز مفید است. 

فواید شکلات تلخ

حتی روند تولید شکلات تلخ نیز با دیگر شکلات ها متفاوت است. معمولا ترکیبات آنها یکسان هستند اما میزان آنها در هر شکلات متفاوت است. همین ترکیبات نیز خود در اثربخشی شکلات تلخ موثر هستند. همانطور که قبلا هم گفته شد؛ شکلات تلخ فواید بی شماری دارد که در این قسمت آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

????کاهش فشار خون

در کاکائوی تلخ، مواد معدنی مثل منیزیم و مس وجود دارند که در تنظیم فشار خون موثر هستند. با کاهش فشار خون، ضربان قلب نیز کاهش می‌یابد. این موضوع در کنترل استرس و اضطراب نیز بسیار موثر خواهد بود. چرا که با وجود استرس ضربان قلب و ریتم تنفسی بالارفته و با خوردن شکلات این مشکلات کنترل می‌شوند. البته برخی از افراد به همین دلیل به شکلات تلخ اعتیاد پیدا می‌کنند. که در این صورت مصرف بیش از حد شکلات برای آنها عوارضی ایجاد خواهد کرد. افراد برای حل مشکل اعتیاد به خوردن شکلات، باید به روانشناس مراجعه کنند.

????بالا بردن میل جنسی در زنان

به طور کلی شکلات‌های تلخ به دلیل وجود کافئین، خاصیت محرک دارد و در زنان باعث بالارفتن میل جنسی آن‌ها می‌شود. اندروفین نیز ماده دیگری است که با خوردن شکلات تلخ، در بدن آزاد می‌شود و میل جنسی را افزایش می‌دهد. برخی از متخصصین برای زنانی که میل جنسی پایینی دارند و نسبت به داروهای مختلف پاسخ نمی‌دهند؛ مصرف شکلات را پیشنهاد می‌کنند. 

????کاهش سطح کلسترول

در خون دو نوع کلسترول وجود دارد که شامل  LDL و  HDL می‌شود.  HDL کلسترول بد است که با مصرف شکلات تلخ، تقریبا 10 تا 12 درصد از میزان آن کاسته می‌شود. اگر  HDL در رگ های خونی رسوب کند؛ موجب بروز سکته می‌شود که شکلات از این موضوع جلوگیری می‌کند. کاکائو موجود در شکلات کلسترول بد را سرکوب کرده و گاها باعث افزایش کلسترول خوب یا همان   LDL می‌شود.

????تقویت عملکرد مغز

علاوه بر اینکه مقدار کم قند در شکلات‌ تلخ، به سوخت ساز بهتر در مغز کمک می‌کند؛ فلاونول و پلی فنول موجود در کاکائو نیز از سکته مغزی و حتی زوال عقل نیز پیشگیری خواهد کرد. مصرف شکلات هیپرپلازی مغز را 70 درصد افزایش می‌دهد و موجب توانایی تطبیق آموزش و یادگیری مهارت های جدید در زندگی می‌گردد.

????تقویت سلامت پوست و مو

مواد موجود در کاکائو، پوست و مو را در برابر نورخورشید محافظت می‌کند. در واقع پژوهش ها حاکی از آنند که مصرف شکلات تلخ تاثیر نور ماورای بنفش را بر بدن کاهش خواهد داد. شکلات تلخ با کمک به بهبود جریان خون از ریزش موها جلوگیری کرده و جلوی عفونت های مختلف پوستی را می‎گیرد. برخی معتقدند که شکلات زبری پوست را کاهش داده و موجب آبرسانی می‌شود.

????شکلات تلخ و کاهش وزن

شاید شما هم دیده باشید افرادی را که باوجود رژیم برای کاهش وزن، همچنان شکلات تلخ نیز مصرف می‌کنند. درواقع شکلات تلخ و مشتقات آن خاصیت چربی سوزی داشته و همچنین میل را به غذاهای شور، شیرین و چرب را کاهش می‌دهند. برخی متخصصان بر این باورند که مصرف شکلات تلخ 20 دقیقه قبل ازغذا و 5 دقیقه پس از شروع غذا، احساس سیری ایجاد می‌کند. همچنین شکلات تلخ با کاهش درد، بدن را شاداب کرده و انگیزه ورزش را افزایش می‌دهد.

????فواید دیگر

همانطور که می‌بینید؛ فواید شکلات تلخ، بی شمارهستند.برخی دیگر از مزایای مصرف آن برای بدن شامل جلوگیری از افسردگی، افزایش انسولین، بهبود سوخت و ساز بدن، جلوگیری از بیماری دیابت، کاهش علائم التهاب و آسم، ایجاد آرامش در دوران بارداری، تامین آهن بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و… نیز می‌شود. البته همه این ها به معنای مصرف این خوراکی به صورت بی رویه نیست. 

مضرات مصرف شکلات تلخ

هر خوراکی، علاوه بر فواید، مضراتی نیز دارد. شکلات تلخ نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود فواید بیشماری، عوارضی نیز ایجاد می‌کند. باید برای مصرف شکلات به شرایط بدنی خود نیز دقت داشته باشیم. برخی از معایب مصرف شکلات ، شامل موارد زیر می‌شوند.

????بروز جوش های پوستی و آکنه

????افزایش وزن

????سردرد

????اختلال در خواب

????بی ثباتی خلق و خو

????پوسیدگی دندانها

????یبوست

????تحریک پذیری

البته این عوارض در صورت مصرف زیاد و در طولانی مدت ایجاد می‌شوند. در ضمن به دلیل وجود کافئین در شکلات این ماده اعتیاد آور خواهد بود. همچنین سویا موجود در کاکائو نیز در برخی افراد ایجاد حساسیت می‌کند.

محتویات شکلات تلخ

شکلات تلخ به دلیل محتویات مفید آن بر سلامتی تاثیر مثبتی دارد. در واقع این نوع از شکلات سرشار از مواد معدنی و ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف شکلات تلخ به صورت روزانه بخشی از مواد مغذی موردنیاز بدن را فراهم خواهد کرد.

5 میلی گرم منگز که 27 درصد از نیاز روزانه ما خواهد بود.

5 میلی گرم مس که 25 درصد از نیاز روزانه ما را تامین می‌کند.

3 میلی گرم آهن موجود در شکلات، 19 درصد از نیاز روزانه مارا تامین می‌کند.

2 میلی گرم فسفر، 9 درصد از نیاز روزانه ماست.

200 میلی گرم پتاسیم، 6 درصد از نیاز روزانه است.

همچنین این نوع شکلات حاوی 12 گرم چربی، 8 گرم کربوهیدرات، 168 کیلوکالری انرژی و 1گرم فیبر است.

سخن پایانی

با اینکه شکلات تلخ یکی از خوراکی و پرمصرف و دوست داشتنی میان خانواده هاست. همچنین از خواص زیادی برخوردار است؛ اما باید در مورد مصرف آن تعادل را رعایت کرد و همچنین از یک متخصص کمک گرفت. از انواع دیگر شکلات های دیگر نیز استفاده کنید؛ تا پیامدهای آن کاهش پیدا کنند. به طور کلی شکلات هم سلامت جسمانی و هم بر سلامت روانی موثر است و کاربرد زیادی حتی در خوراکی های دیگر دارد. در مورد مصرف آن زیاده روی نکنید و در صورت بروز عوارض از یک پزشک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فواید شکلات تلخ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ چه زمانی است؟

متخصصان معتقدند افرادی که قصد کاهش وزن را دارند؛ باید 20 دقیقه قبل از مصرف غذا و 5 بعد از شروع غذا شکلات تلخ بخورند. چرا که اینکار باعث ایجاد حس سیری زودتر از موعد خواهد شد.

منبع: شکلات تلخ برا چی خوبه | 7 خاصیت شکلات تلخ





:: برچسب‌ها: شکلات تلخ برا چی خوبه | 7 خاصیت شکلات تلخ ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: