نظم در کلاس | راه های برقراری نظم کلاس
نوشته شده توسط : ذهن نو

نظم در کلاس درس یکی از ملزومات یادگیری و آموزش صحیح است. معلمان همیشه همه تلاش خود را برای تعلیم دانش آموزان می‌کنند. با این وجود گاهی باز هم یادگیری حاصل نمی‌شود. یادگیری در محیط آموزشی به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها برقراری نظم است. دانش آموزان برای بهره گیری از مطالب درسی به تمرکز نیاز دارند که این امر با نظم میسر خواهد شد.

موردی که معلمان نیز قبل از تدریس به آن در محیط کلاس به آن نیازدارند؛ نظم است. طبیعی است که دانش آموزان مخصوصا در سنین پایین انرژی زیادی دارند و قادر به سکوت یا ماندن در یک محیط برای مدت زمان طولانی نداشته باشند. اما به هر حال برای یادگیری بیشتر هم دانش آموزان و هم معلمان به ایجاد نظم نیاز دارند.

منبع: نظم در کلاس | راه های برقراری نظم کلاس

نظم در کلاس

برخی از معلمان که کار خود را به تازگی شروع کرده اند یا در ابتدای سال تحصیلی هستند و هنوز شناخت کافی از دانش آموزان ندازند؛ قادر به برقراری نظم در کلاس درس نیستند. مشکلات رفتاری برخی از دانش آموزان نیز مزید علت خواهد شد. البته ثبات قدم معلمان در این مسیر بسیار موثر است. معمولا این مشکلات در ابتدای سال بیشتر بوده و نیاز به صبر معلمان دارد. 

راه های برقرای نظم در کلاس

قطعا روش های موثری برای برقراری نظم در کلاس وجود دارد که معلمان با گذشت مدتی از سال تحصیلی یا شناخت دانش آموزان می‌توانند آنها را بکار بگیرند. معمولا هر معلمی روش منحصر بفرد خود را دارد و با بی نظمی به روش خود برخورد می‌کند. در این قسمت برخی از این روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

????نادیده گرفتن

یکی از روش های بسیار موثر برای حفظ نظم در کلاس، نادیده گرفتن رفتارهای ناهماهنگ است. اینکار به صبر زیادی نیاز دارد که معمولا معلمین قادر به انجام آن هستند. برای مثال اگر فردی به صورت ناگهانی شروع به خندیدن کرد؛ در نگاه اول او را نادیده بگیرید و جوری وانمود کنید که انگار چیزی متوجه نشده اید. اشتباه بسیاری از معلمان، واکنش های سریع و نسنجیده است که واکنش دانش آموزان را هم برمی‌انگیزد. برای مدتی رفتارهای ناهنجار را نادیده بگیرید و اگر فرد به رفتار خود ادامه داد؛ به فکر واکنشی دیگر باشید. 

????علاقه دانش آموزان را پیدا کنید

یکی از عواملی که موجب بی نظمی می‌شود؛ عدم علاقه کافی دانش آموزان به موضوع مطرح شده در کلاس یا برخی از دروس است. برخی از مفاهیم درسی، محبوبیت کمتری میان دانش آموزان دارد و هرج و مرج در کلاس موجب حواسپرتی بقیه نیز می‌شود. در چنین مواردی معلم باید بسته به مقطعی که در آن مشغول به تحصیل است؛ علاقه دانش آموزان را پیدا کرده وآن را با تدریس خود همزمان کند.

این کار درس را برای دانش آموزان جذاب خواهد کرد و موجب حفظ نظم می‌شود. بیان مثال های جذاب یا تغییر جزئی در کلاس درس، نه تنها حواس دانش آموزان را پرت نمی‌کند بلکه آنهارا مشتاق تر نیز می‌کند.

????سپردن مسئولیت به افراد بی نظم

معمولا در هر کلاس افرادی وجود دارند که بیشتر از بقیه بی قانونی می‌کنند یا نظم را رعایت نمی‌کنند. طبیعی است که میزان انرژی این افراد از بقیه بالاتر است و قطعا در زمینه های مختلفی مستعد هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود به این افراد مسئولیت هایی را واگذار کنید تا انرژی خود را در مسیر درست تخلیه کنند. برخی از معلمین به جای شرکت دادن این افراد در امور مختلف، آنها را طرد کرده و موجب سرخوردگی و حتی افت تحصیلی آنها می‌شوند.

????با لحنی آرام با دانش آموزان برخورد کنید

فراموش نکنید که دانش آموزان فقط برای یادگیری مسائل درسی در مدرسه حضور ندارند. آنها موضوعات مختلفی از جمله راه و روش زندگی را در مدرسه می‌آموزند. به همین دلیل با لحنی آرام با آنها برخورد کرده و برای حفظ نظم در کلاس از مشاجره و دعواهای لفظی در کلاس خودداری کنید.

این موضوع بر دیگران دانش آموزان نیز تاثیر گذاشته و آنها نیز شاید رفتارهای را ناهنجار را آغاز کنند. شاید معلمی بسیار سطح سوادی خوبی دارد و به تمام روش های تدریس نیز مسلط است اما به دلیل اینکه رفتار درستی با دانش آموزان ندارد؛ اکثرا در کلاس درس به مشکل می‌خورد.

????از روش های غیرعینی استفاده کنید

نتیجه رفتارهای ما همیشه قابل مشاهده نیستند. گاهی برای حفظ نظم در کلاس درس نیاز به روش های غیرعینی دارید. در مورد روشهای تدریس خلاقیت داشته باشید و انتقاد پذیر باشید. از تنبیه و پاداش های مختلف استفاده کنید و بین دانش آموزان خود تبعیض قائل نشوید. اینها روش های غیرعینی هستند که در کلاس درس بسیار موثر واقع خواهند شد. همچنین به عنوان معلم، شما نیز در مورد احساساتان با دانش آموزان صحبت کنید؛ اما وارد حاشیه نشوید. 

????به فرد دیگری متوسل نشوید

برای برقراری نظم در کلاس، به فرد دیگری متوسل نشوید. برای مثال نگویید با والدین یا مدیر مدرسه صحبت خواهم کرد. تا جایی که امکان دارد خودتان مشکل را در کلاس حل کنید و اجازه ندهید مسائل از کلاس خارج شوند. در اینگونه موارد مشکل فقط بزرگتر خواهد شد یا حل نشده باقی می‌مانند. همچنین تهدید دانش آموزان به وسیله فرد دیگری در کلاس، نه تنها کار درستی نبوده، بلکه نشان دهنده ضعف شخصیتی معلم است.

????ارتباط دو طرفه برای برقراری نظم در کلاس

برخی از معلمان در تدریس و یا توضیح مسائل مختلف هیچ کس را جز خود قبول ندارند و همین موضوع باعث ارتباط غیر صمیمی و خشک در کلاس درس می‌شود. برخی تصور می‌کنند که اگر به دانش آموزان فرصت صحبت کردن بدهند؛ نظم در کلاس از بین خواهد رفت. اما اینگونه نیست. شما در هنگام صحبت یا تدریس نیاز به بازخورد دارید. اگر قادر به کنترل کلاس باشید؛ نه تنها هرج و مرج ایجاد نخواهد شد بلکه علاقه افراد به درس نیز بیشتر می‌شود. شاید حتی برای اینکه بتوانند نظر خود را مطرح کنند؛ بیشتر به درس گوش کرده و همین باعث پیشرفت تحصیلی آنها شود.

????الگوی خوبی باشید

همیشه یکی از الگوهای ما در زندگی، معلمان بوده اند. اگر از دانش اموزان خود انتظار نظم در کلاس را دارید؛ شما نیز باید نمونه خوبی از این موضوع باشید. در کلاس خود فعال باشید، صبور منظم بوده و وقت را نیز در نظر بگیرید. وقتی از شما همه قوانین را رعایت کنید؛ دانش آموزان شما نیز خود را موظف به رعایت قوانین و احترام به آنان می‌کنند.

سخن پایانی

معلم بودن شغل آسانی نیست. در واقع حفظ برقراری نظم در کلاس یکی از وظایف معلمان است. دانش آموزان در 12 سال تحصیل خود بیشتر زمان خود را در مدرسه می‌گذرانند و چیزهای زیادی علاوه بر درس می‌آموزند. البته نظم در کلاس، فقط مختص به مدرسه نیست بلکه در هر محیطی شاید ما مجبور به حضور در کلاس هایی باشیم. در هر صورت و در هر محیطی، ما باید به نظم اهمیت داده و قوانین را رعایت کنیم. حفظ نظم شاید برای ما دشوار باشد اما اینکار به رشد شخصی و روابط ما با دیگران کمک بزرگی خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

روش های ایجاد نظم در کلاس کدام اند؟

 
معلمان می‌توانند با انجام روش هایی مثل نادیده گرفتن، پیدا کردن علاقه دانش آموزان، روش های غیرعینی، عدم توسل به دیگران و… که در متن در مورد آنها توضیح داده ایم؛ نظم در کلاس را ایجاد کنند.

منبع: نظم در کلاس | راه های برقراری نظم کلاس





:: برچسب‌ها: نظم در کلاس | راه های برقراری نظم کلاس ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: