رشته معماری | معماری برای چه کسانی مناسب است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته معماری یکی از رشته های محبوب در مهندسی به شمار می‌آید. این رشته مهندسی یک دانش میان رشته ای است. معماری متشکل از هنر و فن است و در زیر مجموعه ریاضی و فیزیک قرار دارد. در مهندسی معماری جنبه های هنری مانند نوآوری در طراحی، ایده پردازی، خلق فضاهای جدید، تعریف بهتر عملکرد و تجسم فرم بسیار کارآمد است. و جنبه های فنی مانند تکنیک های ساخت، بحث اجرایی و جزئیات اجرایی وجود دارد.

در واقع در این رشته مهندسی اگر خلاقیت هنری و فنی خوبی داشته باشید، موفق تر خواهید شد. اگر قصد ادامه تحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را دارید؛ باید حتما با زیر مجموعه های مختلف این رشته آشنا شوید. برای اطلاع از هوش مورد نیاز جهت تحصیل در رشته معماری حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: رشته معماری | معماری برای چه کسانی مناسب است؟

رشته معماری چیست؟

رشته معماری تلفیقی از فن و هنر است. اگر فرد خلاقی هستید که به راحتی ایده های جدید به ذهن شما می‌آید و هم چنین در ساخت و ساز وسواس به خرج می‌دهید؛ این رشته مناسب شماست. این رشته در دو جنبه هنری و فنی است. به این منظور که معمار هر آنچه در ذهنش است را با خلاقیت و هنری که دارد ایده سازی می‌کند، سپس به آن قابلیت اجرا سازی می‌دهد. وجود این دو جنبه بسیار برای معمار ضروری است.

شایان ذکر است که اگر علاقه به رشته معماری دارید؛ اما از استعداد های خود در این زمینه بی خبر هستید، باید استعدادیابی برای شما صورت بگیرد. و هوش شما سنجیده شود. و اگر در این زمینه آزمون شما متناسب با رشته معماری بود، به کسب درآمد بیشتری نیز خواهید‌رسید.

رشته معماری مناسب افرادی است که در خلاقیت قدرت بالایی دارند، ذوق هنری و تخیل قوی نیز در ایده پردازی دارند. هم چنان در کنار هوش هنری، فرد باید به جنبه های فنی مانند ساخت و ساز علاقه داشته باشد. معمارانی که جنبه هنری و فنی قوی دارند؛ شغل بهتری را پیش رو خواهند داشت.

کدام دوره دبیرستان در رشته معماری کاربرد بیشتری دارد؟

رشته معماری از زیر مجموعه های فیزیک، ریاضی، کار و دانش، فنی و حرفه ای در دانشگاه های مربوطه دانشجو پذیرش می‌کند. دانشجویانی که دوران تحصیلی خود را در مدارس کار و دانش و یا فنی و حرفه ای گذرانده اند، نسبت به این رشته آشنایی بیشتری دارند. اما تازگی مباحث در رشته معماری برای دانشجویانی است که دوران دبیرستان در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرده‌اند. در این بخش مقاله راجع به دروس مقطع دبیرستان که باعث موفقیت بیشتر در رشته مهندسی می‌شود؛ توضیح داده ایم.

???? دروس عمومی مانند ادبیات، معارف اسلامی و … . که در دانشگاه رشته معماری نیز دانشجو باید تعدادی واحد این چنین بگذراند.

???? دروس مرتبط با تاریخ ایران و جهان، به دلیل آشنایی با سبک های معماری در دوره های مختلف و کسب دانش در زمینه درک ارتباط میان سبک دوره های تاریخی مختلف.

???? زبان انگلیسی در سطح خوب، به دلیل مطالعه رفرنس ها و منابع اطاعاتی جدید و قدیم.

????دروس مرتبط با ریاضی و حسابان عمومی، به دلیل توانایی در محاسبات اولیه مهندسی.

???? دروس مربوط به هندسه و ترسیم فنی؛ این دروس برای ترسیمات در رشته معماری کاربردی است.

گرایش رشته های معماری جهت ادامه تحصیل

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد سه زیر مجموعه دارد که هر کدام مجموعه های متفاوتی دارند. برای ادامه تحصیل می‌توانید رشته های مجموعه مختلف را بررسی کنید و سپس بر اساس سلیقه به ادامه تحصیل بپردازید. در این بخش مقاله راجع به گرایشات رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد توضیح داده‌ایم.

???? مجموعه معماری

یکی از گرایشات مربوط به رشته معماری، در دسته مجموعه معماری قرار دارد. که در این بخش به زیر مجموعه های آن اشاره کرده ایم.

???? گرایش معماری منظر

یکی از گرایشات رشته معماری در مقطع ارشد، معماری منظر است. در این گرایش به طراحی و سازماندهی فضاهای بیرون می‌پردازند. به طور کلی بیشتر با محیط طبیعی سر و کار دارند.

???? گرایش معماری-معماری

از دیگر گرایشات رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد، معماری است. که به طراحی فضا برای انسان و مطالعه بر افزایش کیفیت معماری های در حال انجام است. در واقع این گرایش، به شیوه تخصصی همان دوره کارشناسی است.

???? گرایش معماری داخلی

معماری داخلی یکی از گرایشات رشته معماری است. که به طراحی فضاهای داخلی و انجام معماری در داخل ساختمان است.

???? گرایش بازسازی پس از سانحه

بازسازی پس از سانحه یکی از گرایشات رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد است. به دلیل وقوع سوانح و بلایای طبیعی، هم چنین ورود خسارت به سازه ها و محیط؛ این گرایش به بازسازی فضاهای تخریب شده می‌پردازد. و هم چنین راهکارهایی را در جهت مقابله با سوانح پیش از وقوع، یا هنگام وقوع به کار می‌گیرند تا از میزان اثرات مخرب کم کنند.

???? گرایش معماری ایران

در گرایش معماری ایران رشته معماری، در خصوص پیشینه و تاریخ معماری و شهرسازی در ایران می‌پردازند و سعی در بازآفرینی چیزی که فراموش شده و ارتباط میان گذشته و آینده دارد.

???? گرایش معماری اسلامی

گرایش معماری اسلامی یکی از گرایش های رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد است. در این گرایش به مطالعه تخصصی بر معماری ایران و جهان در دوره اسلامی می‌پردازند.

???? مجموعه شهرسازی

یکی از گرایشات مربوط به رشته معماری، در دسته مجموعه شهرسازی قرار دارد. که در این بخش به زیر مجموعه های آن اشاره کرده ایم.

???? گرایش برنامه ریزی شهری

گرایش برنامه ریزی شهری در رشته معماری، به سیاست گذاری های شهری و ارزیابی طرح کلان منطقه ای می‌پردازد.

???? گرایش طراحی شهری

یکی از گرایش های رشته معماری در مقطع ارشد، طراحی شهری است. در این گرایش به بحث های کلان در خصوص طراحی شهرک ها و فضاهای شهری می‌پردازد. و به صورت کلی شهرسازی را مورد هدف قرار داده است.

???? مجموعه مدیریت پروژه و ساخت

یکی از گرایشات مربوط به رشته معماری، در دسته مجموعه مدیریت پروژه و ساخت قرار دارد. که در این بخش به زیر مجموعه های آن اشاره کرده ایم.

???? گرایش انرژی معماری

گرایش انرژی معماری یکی از گرایشات در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری است. این گرایش با توجه به آلودگی های زیست محیطی بنا شده است. و در خطر بودن محیط انسانی و لزوم توجه به بحث صرفه جویی در مصرف انرژی و ساخت ساختمان هایی با حداقل انرژی، عامل اصلی تشکیل این رشته است.

???? گرایش مدیریت پروژه

گرایش مدیریت پروژه رشته معماری، با بحث های مدیریتی پروژه های کلان مانند برنامه ریزی، کنترل و هدایت به وجود آمده است.

???? گرایش تکنولوژی معماری

گرایش تکنولوژی در رشته معماری، بیشتر از همه به تکنولوژی های نوین ساختمانی و ارتباط میان سازه و معماری می‌پردازد.

مهم ترین دروس دانشگاهی رشته معماری چه چیزهایی هستند؟

رشته معماری دروس مهم و تخصصی در دانشگاه دارد. تعداد واحد هایی که در دانشگاه باید بگذرانید، 20 واحد دروس عمومی، 29 واحد دروس پایه، 60 واحد دروس اصلی، 27 واحد دروس تخصصی و 4 واحد دروس اختیاری است. که در این بخش مقاله به تعدادی از دروس دانشگاهی اشاره کرده ایم.

???? طراحی معماری

????  آشنایی با مصالح ساختمانی

????طراحی فنی ساختمان

???? عناصر و جزئیات اجرایی ساختمان

???? ترسیم فنی و نقشه کشی

????ساخت و ارائه

???? مبانی نظری معماری

???? تاریخ معماری ایران و جهان

????هندسه ترسیمی

???? انسان، طبیعت، معماری

???? روستا

????مباحث سازه ای

???? مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

???? تهیه طرح هادی روستایی

????مدیریت تشکیلات کارگاهی

???? متره و برآورد

???? تنظیم شرایط محیطی

????تاسیسات ساختمانی

???? تحلیل خطر لرزه ای ساختگاه برای برآورد آثار زلزله با اکسل

???? آشنایی با مصالح ساختمانی

????فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

???? تاسیسات الکتریکی- نور و صدا

???? مرمت ابنیه تاریخی

????بیان معماری- اسکیس و راندو- مقدماتی

???? آشنایی با اصول حفاظت و مرمت

???? تحلیل فضای شهری

????بررسی و تحلیل توسعه نظام شهری ایران

???? طراحی پیاده راه شهری با رعایت اصول امنیت محیطی

???? مبانی نظری و فرایند طراحی شهری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش ریاضی و منطقی کلیک کنید.

فارق التحصیل رشته معماری در چه کارهایی می‌تواند فعالیت داشته باشد؟

افرادی که فارق التحصیل رشته معماری هستند، می‌توانند در بسیاری از موسسات کار کنند. برای خود شرکت تاسیس کنند و یا به آموزش دانشجویان معماری بپردازند. تنوع شغلی در این رشته فراوان است. که در این بخش مقاله راجع به زمینه های کاری رشته معماری توضیح داده ایم.

???? مشغول در بازار آزاد

???? تاسیس دفتر طراحی شخصی

????همکاری با شرکت های مهندسی

???? تاسیس شرکت های مختلف مهندسی در زمینه ساخت و ساز

???? طراحی معماری ساختمان‌های مختلف بصورت پروژه‌های شخصی

????کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه، مسکن و شهرسازی

???? طراحی داخلی ساختمان‌های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …

???? همکاری بعنوان طراح معمار در شرکت‌های معماری

????نظارت بر اجرای پروژه‌های شخصی

???? طراحی نمای ساختمان‌های مختلف از قبیل مسکونی، اداری، تجاری و …

???? اجرای ساختمان‌های گوناگون بصورت همکاری با طراحان و سرمایه‌گذاران مختلف

????استخدام به عنوان نقشه‌کش معماری در دفاتر مهندسی مختلف

???? نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی بصورت همکاری با دفاتر مختلف معماری

???? مدلساز و طراح سه بعدی پروژه‌های معماری

????متره و برآورد پروژه‌های ساختمانی

???? تدریس دروس تخصصی معماری به دانشجویان

???? مشاور ساخت و ساز

????تاسیس کلینیک‌های ساختمانی و ارائه خدمات مربوط به مصالح ساختمانی

بازار کار رشته معماری چگونه است؟

بازار کار رشته معماری برای افرادی که جنبه هنری و فنی خوبی دارند و همچنین از مهارت های بالایی برخوردارند؛ بسیار مورد قبول است. مهندس معمار اگر از مهارت های کافی برخوردار باشند؛ می‌توانند به راحتی در شرکت های مهندسی و دفتار فنی مشغول به کار شوند. یا حتی برای تاسیس دفتر طراحی اقدام کنند.

رشته معماری همچنین در موسسات و ادارات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه تمامی کارفرمایان و مهندیس در جستوجوی سازه با کیفیت هستند، اگر مهارت های کافی داشته باشید، به راحتی می‌توانید در فضاهای مختلف مشغول به کار شوید. بنابراین باید جنبه های هنری و فنی خود را تقویت کنید.

طراحی فضاهای داخلی از دیگر بازارهای کاری برای رشته معماری است. در این شغل می‌توانید به طراحی فضاهای داخلی و نماهای پروژه های مختلف بپردازید. که هر کدام دستمزدهای جداگانه ای دارد.

درآمد رشته معماری بستگی به گستردگی بازار کاری دارد. به طور کل حداکثری را برای این رشته نمی‌توان در نظر گرفت. اما معماران در یک زمینه فعالیت نمی‌کنند و می‌توانند از گرایشات مختلف در زمینه های متفاوت درآمد کسب کنند. در حقیقت این مهارت های فردی هستند که معماران را از یکدیگر متمایز می‌کنند و موقعیت های شغلی متفاوتی را کسب می‌کنند. به همین دلیل برای کسب درآمد بیشتر حتما مهارت های مختلف کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره شغلی کلیک کنید.

ادامه تحصیل رشته معماری در ایران چگونه است؟

رشته معماری در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز امکان پذیر است. و گرایش های مختلف این رشته در مقاطع مختلف نیز قابل تحصیل است. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که با مشاورین تحصیلی مشورت کنید و حتما زیر مجموعه های تحصیلی مورد علاقه را بررسی کنید. تا بر اساس علاقه و استعداد خود به تحصیل بپردازید.

امکان ادامه تحصیل رشته معماری در خارج از ایران چگونه است؟

به دلیل اینکه رشته معماری به صورت جهانی و در سراسر دنیا کاربرد دارد، قابلیت ادامه تحصیل آن در خارج از کشور وجود دارد. کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، ایتالیا و کشورهای همسایه مانند ترکیه در رشته مهندسی معماری به شیوه بورسیه و آزاد به جذب دانشجو می‌پردازند. البته که شرایط هر متقاضی با یکدیگر متفاوت است.

کشورهای دیگری مانند کانادا، استرالیا، ایالات متحده و … در زمینه معماری مخصوصا کارشناسی ارشد شرایط تحصیلی برای متقاضیان فراهم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که ادامه تحصیل در خارج از کشور نیازمند تسلط به زبان کشور مورد نظر و یا آشنایی با زبان انگلیسی دارد. برای کسب نمره قبولی باید در آزمون های بین المللی و معتبر زبان های خارجی مانند آیلتس، تافل و دولینگو شرکت کنید

کلام آخر

همانطور که گفته شد، رشته معماری یکی از رشته های پر طرفدار این روزها است. و نیازمند حرفه هنری و فنی است. این رشته که در دسته مهندسی قرار دارد، در تمامی کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. درآمد شغلی معماران بستگی به میزان استعداد، خلاقیت و سازه های او دارد. هرچقدر یک فرد در زمینه معماری با مهارت های بالاتری کار انجام دهد، شغل های مناسب تری کسب خواهد کرد. برای اطلاع از اینکه رشته معماری مناسب با ویژگی های هوشی و استعدادی شماست، نیازمند مشورت با روانشناس هستید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته معماری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: رشته معماری | معماری برای چه کسانی مناسب است؟





:: برچسب‌ها: رشته معماری | معماری برای چه کسانی مناسب است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: