روش های یادگیری | بهترین روش های یادگیری چیست؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

روش های یادگیری در موضوعات مختلف، متفاوت هستند. ما از ابتدای تولد تا کنون، در حال یادگیری مسائل مختلفی هستیم. برخی از این اکتساب ها خودآگاه و به صورت ارادی انجام می‌شوند؛ برخی دیگر به صورت ناخودآگاه. به هرحال ما به یادگیری نیاز داریم و باید روش های مختلف آن را شناخته تا بهترین و سریع ترین آنها را انتخاب کنیم. البته در مسیر آموختن، باید خود نیز تلاش کنیم و از دیگران هم کمک بگیریم.

یادگیری مفهومی بسیار گسترده است که مسائل زیادی را از جمله تفکر، منابع مختلف، حافظه، احساسات و حتی وجود یک معلم خوب را در برمی‌گیرد. در واقع می‌توان گفت عوامل موثر بر یادگیری نیز همین موضوعات هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی های یادگیری و روش های آن خواهیم پرداخت.

منبع: روش های یادگیری | بهترین روش های یادگیری چیست؟

روش های یادگیری

ما برای رشد و تعالی خود و جامعه نیاز به یادگیری داریم. می‌توان گفت که روش های یادگیری مشخصی برای همه افراد وجود دارد؛ اما برخی آنها را برای خود شخصی سازی کرده و یا در آن روش بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان برای آموختن چیزی به افراد مختلف، یک نسخه واحد برای همه پیچید. در ابتدا باید استعداد و توانایی آنها سنجیده شود و در قدم بعدی روش های مختلف را به کار برد. برای یادگیری هیچ انتهایی نمی‌توان در نظر گرفت.

ویژگی های روش های یادگیری

قطعا آموختن روش های یادگیری، خالی از لطف نیست. این موضوع هم باعث شناسایی دقیق تر استعدادمان می‌شود و هم دانش ما را بالاخواهد برد. این کار باعث می‌شود جنبه های مختلفی از خودمان را بشناسیم و از آنها بهره ببریم. برخی از مزایای یادگیری این روش ها شامل موارد زیر می‌شود.

????بالارفتن دانش اظهاری

دانش اظهاری یا توصیفی در رابطه با حقایق مطلق یا چیزهایی که تغییر ناپذیرند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال نقطه جوش آب، 100 درجه سانتی گراد است. دانش اظهاری یکی از ویژگی های روش های یادگیری است که باعث می‌شود دانش آموزان حقایق را راحت تر پذیرفته و بیاموزند. همچنین در یادآوری، نوشتن و صحبت کردن نیز موثر خواهد بود.

????بالارفتن کیفیت دانش روالی

دانش روالی، مربوط به چگونگی مسائل می‌شود. این نوع دانش به مکانیسم های عملی یا کاری اشیا مختلف پاسخ می‌دهد. در واقع مربوط به فرایند و نحوه انجام کار است. دانش روالی به افراد کمک کرده تا درک بهتری از نقشه و نمایش بصری یک ابزار یا فعالیت، داشته باشند. آموختن این موضوع از سن کودکی بسیار موثر خواهد بود چرا که در آینده کاربردهای زیادی در محل کار خواهد داشت. روش های یادگیری زیادی برای آموزش دانش روالی وجود دارد.

????دانش مفهومی

از دانش مفهومی، همانطور که از نامش پیداست برای یادگیری مفاهیم مختلف، نطریه ها و اصول انتزاعی، استفاده می‌شود. روش های یادگیری مختلف، این کیفیت را در افراد بالا برده، و در زمینه ریاضیات، علوم و فناوری موثر است. دانش مفهومی یکی از بنیادی ترین دانش هاست که دانش آموز باید برای یادگیری مسائل دیگر، آن را تقویت کند.

روش های یادگیری مختلف

همانطور که گفته شد؛ در ابتدا باید روش های مرتبط با موضوع مورد نظر را پیدا کرد. اما به طور کلی برخی از روش های یادگیری برای مسائل مختلف، مشترک هستند. سه روش کلی برای یادگیری از طریق دیداری، شنیداری و جنبشی یا لمسی انجام می‌گیرد که معلمان باید با توجه به توانایی های دانش آموزان از هر سه روش به صورت همزمان و یا یک روش خاص، استفاده کنند.

????روش های یادگیری دیداری

در این روش دانش آموزان  هوش دیداری خوبی داشته و بیشتر از طریق دیدن می‌آموزند. معمولا دانش آموزان این دسته در ردیف جلو نشسته، به محتواهایی مثل تماشای فیلم یا پوستر ها در کلاس درس علاقمند بوده و برای تجسم چیزها، چشم های خود را می‌بندند. اگر از بین روش های یادگیری مختلف، روش دیداری را ترجیح می‌دهید؛ از ابزارها و تمرینات بصری استفاده کرده، نمودارها و مدل های مختلف ترسیم کنید و یادداشت برداری نمایید.

????روش های یادگیری شنیداری

برخی از دانش آموزان به تصاویر و صحنه ها اهمیت نداده ولی اصوات را به خوبی به یاد می‌آورند. معمولا مکانی را در کلاس درس انتخاب می‌کنند که بتوانند به خوبی بشوند؛ ولی زاویه دید برایشان اهمیتی ندارد. آنها همچنین موقع درس خواندن نیز مطالب را با صدای بلند با خود تکرار می‌کنند. روش های یادگیری که برای این دسته از افراد موثر خواهد بود ضبط کردن صدا، سوال پرسیدن و تکرار کردن با خود و ملحق شدن به گروهای کوچک تر است؛ که درآنها صدا راحت تر شنیده می‌شود.

????جنبشی-لمسی از روش های یادگیری

افرادی که از روش های یادگیری جنبشی- لمسی استفاده می‌کنند. تمایل دارند از ابزارها و اشیاهای مختلفی حین یادگیری استفاده کنند یا مدام در حال حرک و جنب و جوش باشند. معمولا به رشته های هنری بیشتر علاقمند هستند و حین صحبت کردن از دست ها و به طورکلی زبان بدن استفاده می‌کنند. روش های مناسب برای چنین افرادی نمایش مفاهیم، برجسته سازی مطالب درسی، مشارکت در فعالیت های گروهی و حرکتی، خوهد بود.

توصیه های کلی برای کارایی بیشتر روش های یادگیری

قطعا شناسایی استعداد و توانایی همه افراد، امکانپذیر نخواهد بود. به همین دلیل برخی از روش های یادگیری مشترک برای همه گروه ها مناسب و اثربخش خواهد بود. معمولا این روش ها در همه سیستم های آموزشی استفاده می‌شوند و فراهم کردن این شرایط نیز راحت تر است.

????تقویت حافظه و بالابردن هوش هیجانی

تقویت حافظه در اثربخشی روش های یادگیری بسیار موثر است. درواقع اگر فرد حافظه خوبی نداشته باشد یا مدام همه چیز را فراموش کند؛ آموزش به او بسیار سخت خواهد شد. همچنین هوش هیجانی نیز باعث عملکرد بهتر خواهد شد. برای تقویت حافظه راهکارهای عملی زیادی وجود دارند. تغذیه سالم، حل کردن جدول و بازی های فکری، عادت های رفتاری مناسب و… همگی در بالابردن ظرفیت حافظه تاثیر دارند.

????تاثیر علاقه در یادگیری

تاثیر علاقه در روش های مختلف یادگیری بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات زیادی نشان داده اند که اگر کاری با علاقه انجام شود؛ برای مدت زمان بیشتری در حافظه باقی خواهد ماند و همچنین موثر تر است. با وجود علاقه به موضوعی، افراد تلاش بیشتری برای یادگیری کرده و دیرتر ناامید می‌شوند. همچنین احتمال موفقیت آنها نیز بیشتر خواهد شد.

????استفاده از امکانات مختلف برای یادگیری

امروزه امکانات و تجهیزات زیادی برای آموزش وجود دارند؛ که استفاده از آنها یادگیری را ساده تر و سریع تر خواهند کرد. افراد می‌توانند با وسایل ارتباطی مختلف و اینترنت در دوره های مختلفی شرکت کرده و موضوعات زیادی را بیاموزند. البته استفاده از تجهیزات، جزو روش های یادگیری مکمل محسوب می‌شود و نباید به آنها بیش از حد اهمیت داد.

????تلاش مداوم و صبر

در فراید آموزش و استفاده از روش های یادگیری مختلف، افراد باید صبور بوده و پشتکار داشته باشند. یادگیری در یک حاصل نمی‌شود. با گذشت زمان و تلاش، همه چیز را خواهید آموخت و نیازی به نگرانی نیست. افراد باهم متفاوت بوده و هر فردی نیاز به زمان مشخصی برای یادگیری مطالب جدید دارد. به خود و یا دیگران فشار وارد نکنید. بسیاری از افراد به خاطر این موضوع دچار اضطراب می‌شوند و دیگر نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. بهتر است صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که روش های مختلف یادگیری باعث ثبت اطلاعات در ذهن برای همیشه نخواهد شد یا تضمین کننده موفقیت نیست. بلکه باید بعد از آموختن، مطالب را وارد حافظه بلند مدت خود کرده و به موقع از آنها استفاده کنید. در این زمینه خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ هر فردی روش مخصوص به خود را دارد. از راهکار های ارائه شده کمک گرفته و با یک مشاور نیز مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش های یادگیری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: روش های یادگیری | بهترین روش های یادگیری چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: