نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی
نوشته شده توسط : ذهن نو

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی یکی از موضوعات جدی در رابطه با کسب و کار است. اینکه چه انتظاری از سوالات داشته باشید و در پاسخ با آن چگونه رفتار کنید بسیار مهم است. وقتی به سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی مشرف باشید، میزان استرس شما را کاهش می‌دهد و در پاسخ به سوالات می‌توانید بهتر پاسخ دهید. نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی بیشتر حول محور این است که چگونه قبلا در موقعیت های مختلف واکنش نشان داده اید. یا چگونه در موقعیت مختلف از خود واکنش نشان می‌دهید. به طور کلی این موضوعات برای سازمان ها مهم است که چگونه یک فرد در پاسخ به چیزهای مختلف در سازمان واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل از سوالات روانشناسی استفاده می‌کنند. برای اطلاع بیشتر از این سوالات حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی جهت نشان دادن ویژگی های شخصیتی، واکنش ها و مهارت های شما انجام می‌شود. تا صاحبین کار از عملکرد شما مطلع شوند. اکثر سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی به شیوه موقعیتی است و معمولا از تکنیک مصاحبه STAR استفاده می‌شود. در این مقاله سعی کرده ایم تا به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی اشاره کنیم. و کارمندان به شیوه بهتری بتوانند به سوالات پاسخ دهند.

تکنیک STAR در مصاحبه استخدامی

تکنیک STAR به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی اشاره دارد. با این روش باید جزئیات پیرامون را از لحاظ واقعی و فرضی بیان کنید. تا مسئول استخدام داستان شما را تجسم کند. تا به نتیجه خوبی از روند کاری شما کسب کند. در این بخش مقاله راجع به روش های تکنیک STAR توضیح داده ایم.

???? موقعیت

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، موقعیت است. در این مورد باید موقعیت مورد نظر خود را توصیف کنید.

???? وظیفه | نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

دومین نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، وظیفه است. در این شرایط وظایفی که باید انجام داد یا مشکلی که می‌توان بر آن غلبه کرد را باید توضیح دهید.

???? اقدام

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، اقدام است. در این شرایط باید عملی که برای انجام وظیفه یا غلبه بر مشکل انجام داده اید را شرح کنید.

???? نتیجه | نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

آخرین نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، نتیجه است. در این شرایط باید اقدامات خود را توضیح دهید.

نمونه سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

باید به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی دقت کنید. در این بخش مقاله نمونه سوالات روانشناسی را برای شما ذکر کرده ایم تا برای مصاحبه خود آماده شوید.

???? اگر یکی از همکاران شما حین کار برای شما وقفه ایجاد کرد، چه واکنشی از خود نشان خواهید داد؟

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی این است که برای پاسخ به سوال ذکر شده آمادگی داشته باشید. مسئولین استخدام این سوال را از شما می‌پرسند تا نحوه واکنش شما به چند ویژگی را بررسی کنند. و ایجاد وقفه در کارها را بدانند. حتی با این سوال می‌توانند نحوه مدیریت شما با همکاران را بسنجند. برای پاسخ به این سوال می‌توانید از تکنیک STAR استفاده کنید. 

???? اگر با تصمیمی که مافوقتان گرفته است مخالف باشید؛ چه واکنشی نشان می‌دهید؟

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی در این سوال نیز وجود دارد. مسئولین استخدام این نوع سوالات را از شما می‌پرسند تا با نحوه حل تعارض و مهارت های بین فردی مناسب بری مدیریت و چالش های پیش رو، آشنا شوند. در پاسخ باید حتما اقداماتی که جهت حل تعارض انجام می‌دهید را توضیح دهید. تا مهارت های خود را به نمایش بگذارید.

???? آیا می‌توانید موقعیتی را شرح دهید که برای حل مشکل به شیوه خلاقانه فکر کنید؟

برای توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی باید این سوال را تمرین کنید. مسئولین استخدام این مدل سوالات را از شما می‌پرسند تا بفهمند رویکرد شما به تفکر خلاق و حل مسئله چیست. مهارت حل مساله و تفکر خلاق برای همه سازمان ها از اهمیت بالایی برخودار است. و مورد توجه تمامی سازمان هاست. بنابراین باید انتظار چنین سوالاتی را در مصاحبه روانشناسی داشته باشید. در پاسخ به این سوال بهتر است از تکنیک STAR استفاده کنید. تا به پاسخ بهتری برسید. 

???? زمانی که به عنوان نماینده سازمان در یک رویداد حضور داشته باشید که کسی را نشناسید، چه احساسی خواهید داشت؟

تمامی شرکت ها به شخصیت درون گرا و برون گرا احتیاج دارد. اگر شما برای استخدام در شرکت وظیفه ای مانند روبرویی با شخصیت های جدید دارید، مسئول استخدام حتما این سوال را از شما می‌پرسد. تا با خصوصیات درون گرایی و برون گرایی شما آشنا شود. در پاسخ به این سوال حتما باید احساس خود را راجع به چشم انتظاری برای رویداد و دعوت شرح دهید. بلکه نحوه برخورد با اعضا را باید توصیف کنید. بنابراین توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، پاسخ های بهتری را سر راه شما قرار خواهد داد.

???? آیا رفتارهایی وجود دارد که باعث عصبانیت شما شود؟

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی به منظور پاسخ به سوالات و واکنش درست است. هر فردی ویژگی های شخصیتی و سلایق خود را دارد. با این سوال، مسئولین استخدام قصد دارند به این نتیجه برسند که شما علاوه بر مهارت های حرفه ای، تجربه و تخصص مناسبی هم برای انجام وظایف دارید. و هم چنین برای فرهنگ سازمانی نیز فرد مناسبی هستید. در پاسخ به این سوال صادق باشید و سبک مقابله ای برای مدیریت عصبانیت را بیان کنید.

نکاتی مهم در مصاحبه استخدامی

توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی که در این بخش اشاره کرده ایم بسیار حائز اهمیت است. به نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید.

???? از قبل آماده شوید: بهترین راه برای بروز اعتماد به نفس، آمادگی از قبل و آشنایی با نحوه مصاحبه می‌باشد.

???? صداقت داشته باشید: حتما در پاسخ به سوالات صادقانه رفتار کنید. هر چیزی که شخصیت شما است را شرح دهید تا متناسب با ویژگی های شخصیتی برای شما جایگاه در نظر گرفته شود.

???? اهداف را شناسایی کنید: باید اهداف مصاحبه را شناسایی کنید. مهارت های لازم را بشناسید و نسبت به وظایف کاری خود پاسخ دهید.

???? تجربیات خود را بیان کنید: یکی از اهداف مصاحبه روانشناسی این است که در رابطه با تجربیات گذشته خود توضیح دهید.

???? آرامش خود را حفظ کنید: حفظ آرامش در مصاحبه بسیار در روند مصاحبه حائر اهمیت است. اگر آرامش خود را حفظ کنید، مسئولین مصاحبه به این موضوع خواهند رسید که حتی در شرایط بحرانی آرامش خود را حفظ می‌کنید.

کلام آخر

توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، روند پاسخگویی شما را بهبود می‌یابد. زمانی که به نکات و سوالات مصاحبه مشرف باشید، در پاسخ گویی موفق تر خواهید بود. برای اطلاع از نحوه مصاحبه شغلی، حتما از قبل با روانشناس مشورت بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی





:: برچسب‌ها: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: