ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویژگی های مدیران موفق به راحتی کسب نمی‌شود. مدیریت شغلی سخت و پر مسئولیت است که افراد باید برای آن صفات اخلاقی و ویژگی هایی داشته باشند. برخورداری از مهارت های مختلف در کنار ثبات اخلاقی یک مدیر موفق را به وجود می‌آورند. قطعا به همین دلیل همه افراد شایسته مدیریت نیستند و همه مدیران را هم موفق نمی‌شوند.

برخی تصور می‌کنند که تلاش های کارمندان است که باعث پیشرفت سازمان می‌شود. اما اگر مدیر بی تدبیر بوده و قادر به کنترل اوضاع نباشد؛ تلاش های افراد بی ثمر خواهد ماند. رهبری یک گروه کار ساده ای نیست و نیاز به هوش و پشتکار زیادی دارد. در این مقاله به بررسی ویژگی های مدیران موفق و عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت. 

منبع: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟

ویژگی های مدیران موفق

مدیران، باید ویژگی های زیادی داشته باشند که در کتاب ها و مطالب زیادی به آنها اشاره شده است. ولی همه مدیران این صفات را ندارند و یا این صفات به تنهایی فردی را به موفقیت نمی‌رساند. از ویژگی های مدیران موفق می‌توان به تلاش مداوم و بی وقفه اشاره کرد. قطعا موفقیت نیاز به صبوری و انرژی زیادی دارد. برخی در این مسیر خیلی سریع خسته می‌شوند و کار را نیمه کاره رها می‌کنند. اما مدیران موفق ادامه می‌دهند و از شکست خوردن نیز نمی‌ترسند.

برخی از ویژگی های مدیران موفق

همانطور که گفته شد ویژگی های زیادی یک مدیر موفق را به وجود می‌آورند. اما موفقیت بدون تلاش گروهی میسر نیست و همه افراد باید برای آن تلاش کنند. ویژگی های مدیران موفق، دیگران را هم ترغیب به کوشش بیشتری کرده و انگیزه بخش است. در این قسمت برخی از این صفات را ذکر خواهیم کرد. 

????برقراری ارتباط موثر

قطعا یکی از مهم ترین ویژگی های مدیران موفق، برقراری ارتباط موثر است. توانایی ارتباط برقرار کردن، فقط منحصر به سازمان و با کارمندان نمی‌شود؛ بلکه چنین افرادی با خانواده خود و دیگر اطرافیان نیز ارتباط خوبی دارند. این افراد تسلط خوبی به راه های ارتباطی مختلفی ازجمله فضای مجازی یا حتی زبان بدن دارند. آنها می‌توانند احساسات و هیجانات افراد را شناسایی کرده و در این مورد صحبت کنند. مدیران کارآمد، کارمندان را از بیان کردن خواسته هایشان نمی‌ترسانند و با همه به مهربانی رفتار می‌کنند. قطعا جدی بودن در کار لازم است؛ اما برخی مدیران، آن را با بی ادبی اشتباه گرفته و به خود اجازه هر رفتاری را می‎دهند.

????شفاف سازی

از ویژگی های مدیران موفق، می‌توان به شفافیت و صداقت اشاره کرد. در واقه مدیران باید در مورد همه چیز شفاف سازی کنند و به کارمندان خود توضیح دهند. در گذشته این رفتار کمتر میان مدیران دیده می‌شد. اما امروزه اصل بر ارتباط  دو طرفه است. به این معنا که همانطور که کارمندان به مدیر خود گزارشاتی در مورد عملکرد خود ارائه می‌کنند؛ کارفرمایان نیز باید در مورد تصمیمات خود دلایلی بیاورند. پنهان کاری در سازمان، یک فعالیت غیر حرفه ای محسوب می‌شود و حتی زمینه ساز شکست است.

????خوب گوش کردن

بسیاری از مدیران، تصور می‎‌کنند که مدیریت فقط دستور دادن و یا سخنوری به صورت یک طرفه است. اما یکی دیگر از ویژگی های مدیران موفق، خوب گوش کردن است. کارمندان نیاز به شنیده شده دارند و همچنین مدیران برای اینکه کمبود ها ومشکلات را به درستی شناسایی کنند باید در قدم اول به خوبی گوش بدهند. گوش کردن به کارمندان و درخواست های آنان باعث می‌شود در این جهت تلاش بیشتری کرده و کسب و کار خود را بهبود بخشید.

????ثابت قدمی

ثابت قدمی و تلاش مستمر یکی از ویژگی های مدیران موفق است. برخی از مدیران با کوچک ترین شکستی، ناامید شده و کار را رها می‌کنند. این مورد در روحیه کارمندان هم تاثیر بدی خواهد داشت. برای رسیدن به جایگاه بالاتر باید پشتکار داشت. مدیران نه تنها خود نباید به زودی جا بزنند؛ بلکه باید این روحیه را در کارمندان هم تقویت کنند. در یک سازمان افراد بر یکدیگر تاثیر دارند و باید به هم انرژی خوب بدهند. کارمندان وقتی شاهد ناتوانی مدیر خود باشند؛ آنها نیز دست از تلاش می‌کشند.

????تشویق و پاداش

تشویق و پاداش یکی از عناصر مهم سازمانی است که در عملکرد کارمندان نیز بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده اند که تشویق کار گروهی تاثیر بیشتری بر رضایت شغلی افراد داردرو آنها را ترغیب به تلاش بیشتری می‌کند. پاداش نیز به افراد و قدردانی از آنها از ویژگی های مدیران موفق محسوب می‌شود. اینکار رقابت نا سالم را کاهش داده و باعث ارتباط بیشتر میان کارمندان می‌گردد. در واقع تشویق و پاداش سیستمی سنتی در سازمان ها محسوب می‌شوند؛ اما همیشه موثر بوده اند.

????اعتماد

کارمندان باید بتوانند به مدیر خود اعتماد کنند. قابل اعتماد بودن یکی از ویژگی های مدیران موفق است که در روند کاری تاثیر زیادی دارد. در واقع اعتماد به کارفرما، از بی انگیزگی اعضا جلوگیری کرده و به آنها اطمینان می‌دهد. برخی از مدیران فقط به برای پیشبرد کار به کارمندان خود وعده های دروغین می‌دهند و هرگز آنها را عملی نمی‌کنند. اینکار قطعا باعث خواهد شد که اعضای گروه نتوانند به مدیر خود اعتماد کنند و حتی در مواردی کار خود را ترک کرده و یا به فکر ایجاد هرج و مرج در محیط کار می‌افتند.

????انعطاف پذیری و بخشش

مدیران موفق باید انعاطف پذیر باشند و خود را با هر شرایطی وفق دهند. اوضاع همیشه یکسان نیست و اتفاقات غیر منتظره ای در محل کار می‌افتد که افراد باید برای آنها آماده باشند. همچنین در مقابل زیردستان نیز باید از خود انعطاف و عطوفت نشان دهند. برای مثال کارمندان در صورت بروز اشتباه از رییس خود نترسند و بتوانند صادقانه اشتباه خود را بیان کرده و یا حتی جبران کنند. بخشش یکی از ویژگی های مدیران موفق است که نقش زیادی در بهبودی اوضاع دارد.

????برخورداری از هوش هیجانی بالا

مدیران نه تنها به ضریب هوشی بالا نیاز دارند؛ بلکه برخورداری هوش هیجانی نیز از برای آنها ضروری است. آنها باید مهارت هایی مثل مهارت کنترل خشم، حل مسئله و… را داشته باشند. هوش هیجانی مدیران از فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و حتی ترک کار کارمندان، جلوگیری خواهد کرد. مشاوران در زمینه می‌توان به مدیران کمک کرده و این کیفیت را در آنها افزایش دهند. 

سخن پایانی

ویژگی های مدیران موفق و مهارت های بین فردی آنها تاثیر زیادی در کسب و کار و آینده شغلی کارمندان خواهد داشت. به همین دلیل هم مدیران و هم کارمندان باید بر سلامت روان و ویژگی های اخلاقی خود کار کرده و آنها را بهبود ببخشند. برای این کار باید مدیران و کارمندان با یکدیگر همکاری داشته باشند و با کمک یک مشاور حرفه ای در این زمینه، به موفقیت برسند. این ویژگی ها با وجود عوامل دیگر اثربخش خواهند بود و باعث رشد افراد و حتی کسب و کار می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های مدیران موفق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

مهارت های مدیران موفق کدام اند؟

مدیران باید در کنار برخورداری از صفات اخلاقی ویژه از مهارت های لازم هم برخوردار باشند. برخی از این مهارت ها شامل مهارت کنترل خشم، مهارت های بین فردی، مهارت های حل مساله و… خواهد شد که در متن به آنها اشاره کردیم.

منبع: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟





:: برچسب‌ها: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: