ترفیع شغلی | مسیر ارتقای شغلی کارکنان
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترفیع شغلی یکی از موقعیت های خوشایند در کار است که افراد برای آن تلاش می‌کنند. در واقع ارتقای شغلی نوعی پیشرفت محسوب می‌شود که کارمندان برای آن دست به کارهای گوناگونی می‌زنند. گاهی حتی به دلیل گرفتن ترفیع همکاران خود را با روش های مختلفی از میدان به در می‌کنند.

هر محل کاری قوانین و شرایط منحصر به فرد خود را دارند که افراد را مستعد رفتارهای گوناگونی می‌کنند. ترفیع شغلی مزایا و معایب خودش را دارد و در بیشتر موارد افراد را به تلاش بیشتر وا می‌دارد. طبیعی است که هر فردی از همان ابتدای فعالیت شغلی خود به دنبال موقعیت شغلی بهتری باشد اما فراموش نکنید که ارتقا در هر زمینه ای نیاز به زمان و پشتکار دارد. منبع: ترفیع شغلی | مسیر ارتقای شغلی کارکنان

ترفیع شغلی

برای ترفیع شغلی در هر کاری باید اصولی را رعایت کرد و به قوانین نیز پایبند ماند. شاید گاهی در محل کار دچار ناامیدی شوید و تصور کنید که هیچ موقعیت بهتری برای شما پیش نخواهد آمد. اما با تلاش و پشتکار در هر شغلی امکان پیشرفت وجود دارد. در این زمینه عجول نباشید و برای بهتر شدن تلاش کنید. در این مقاله به توضیح راه های موجود برای ترفیع شغلی و انواع آن خواهیم پرداخت. 

انواع ترفیع شغلی

همانطور که گفته شد؛ ترفیع شغلی انواع مختلفی دارد؛ که مسیر رسیدن به آنها متفاوت است. معمولا کارمندان در مورد این مسئله خود را با دیگران مقایسه می‌کنندو گاهی دست به اعتراض می‌زنند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ارتقای شغلی بسته به شرایط فرد و حتی موقعیت کاری او متفاوت خواهد بود. برخی از انواع ترفیع شغلی به شرح زیر هستند.

????ترفیع شغلی افقی: در این نوع فقط حقوق افراد افزایش پیدا کرده و اندکی در وظایف آنها تغییر ایجاد می‌شود؛ اما در موقعیت آنها موثر نیست. برای مثال استادیار تبدیل به استاد تمام دانشگاه می‌شود.

????ترفیع شغلی عمودی: همانطور که از اسم این نوع مشخص است؛ افراد به درجه ای بالاتر از آنچه بوده اند؛ انتقال می‌یابند. این تغییرات در حقوق و وظایف آنها هم ایجاد می‌شود. برای مثال معلم مدرسه تبدیل به مدیر خواهد شد.

????ترفیع شغلی خشک: در ترفیع شغلی خشک که معمولا افراد علاقه ای به ان ندارند؛ جایگاه کارمندان بالاتر می‌رود اما در حقوق و مزایای آنها تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

????ترفیع شغلی آزاد: در این نوع از ارتقای شغلی، افراد بدون توجه به موقعیت و شرایط شان می‌توانند در این سمت فعالیت کنند.

راهکارهایی برای گرفتن ترفیع شغلی

برای ترفیع شغلی، راه های مناسبی وجود دارد که  کارمندان را بی نیاز از روش های غیر اخلاقی خواهد کرد. در واقع این روش ها شانس شما را برای ارتقای شغلی بیشتر خواهند کرد؛ اما تضمین کننده ترفیع درجه نیستند. مدیران معیارهای مختلفی برای این موضوع دارند. از طرف دیگر نمی‌توان آنها را مجبور به کاری کرد. برخی از روشهای ترفیع، شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز رفتار زیرآب زنی در محیط کار کلیک کنید.

????از پرداختن به حاشیه جلوگیری کنید

برخی از کارمندان بعد از مدتی در محل کار درگیر حواشی مختلفی می‌شوند. این عوامل جزئی، نه تنها باعث حواسپرتی کارمندان خواهد شد؛ بلکه از جلب توجه مدیر به شما هم جلوگیری خواهند کرد. قابل اعتماد بودن و اخلاق حرفه ای از ویژگی هایی است که مدیران به آن علاقمند هستند؛ اما با شایعه پراکنی و کارهایی از این قبیل از بین می‌روند. در این شرایط کارفرمایان، کارمندانی را انتخاب می‌کنند که شایستگی بیشتری برای ترفیع شغلی دارند. برای آشنایی با مشکلات محل کار کلیک کنید.

????ارزش دادن به کار

برای کار خود ارزش قائل باشید و فقط برای رفع تکلیف به انجام آن نپردازید. این رفتار در محصول کار شما مشخص خواهد شد. افرادی که به کار خود علاقه دارند؛ آن را با دقت بیشتری انجام داده و در آن موفق تر هستند. با اهداف و قوانین سازمان همسو باشید و مهارت های خود را افزایش دهید. با بالابردن مهارت ها و هوش هیجانی، در هر زمینه ای موفق خواهید شد؛ حتی اگر ترفیع شغلی را تجربه نکنید. فراموش نکنید که همه چیز ارتقای شغلی نیست و باید به مسائل دیگر نیز اهمیت داد. برای جلوگیری از بی علاقگی به شغل کلیک کنید.

????همکاری و شرکت در کارهای تیمی

برای موفقیت یک سازمان و پیشرفت، قطعا تلاش فردی موثر نخواهد بود و افراد باید با یکدیگر مشارکت و همدلی داشته باشند. با همکاری و تعامل بیشتر با همکاران خود، مدیر نیز به شما توجه بیشتری خواهد کرد. ولی این بدان معنا نیست که در کارهای خوود تظاهر کنید. حتی همکاران نیز می‌توانند عاملی برای تلاش بیشتر باشند و در زمینه های مختلف به شما کمک کنند. با همیاری و همدلی با بقیه افراد به عنوان فردی متعهد و وظیفه شناس، شناخته خواهید شد.

????مدیریت بحران

رفتارهای عاقلانه و یا تلاش بیشتر در شرایط سخت و بحرانی در پیشبرد مسائل سازمان بسیار موثر خواهد بود و همین امر موجب ترفیع شغلی شما خواهد شد. بسیاری از افراد در شرایط دشوار، هیچ کمکی در جهت بهبود اوضاع نکرده و فقط وظایف مربوط به خود را انجام می‌دهند. اما افراد در محل کار باید در روزهای سخت و آسان در کنار یکدیگر بوده و از بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

????وقت شناسی و نظم

یکی از ویژگی های بارز کارمندان موفق، وقت شناسی و نظم است. رعایت قوانین و حتی حضور به موقع در محل کار نکات مهمی هستند که نظر مدیران را جلب می‎کنند. اینکار شانس شما را برای ترفیع شغلی بالاتر برده و در خود شما نیز باعث ایجاد نظم ذهنی می‌شود. همیشه برنامه ریزی داشته باشد و شرایط را پیش بینی کنید. حتی نظم فیزیکی نیز در فرایند کاری بسیار موثر است و در افراد حس بهتری ایجاد می‌کند.

مزایای ترفیع شغلی

ارتقای شغلی در افراد سبب ایجاد انگیزه و حس امنیت شغلی می‌شود. احساس دیده شدن تلاش های کارمندان، در روحیه آنان بسیار موثر است و از فرسودگی شغلی و یا ترک کار نیز جلوگیری می‌کند. با این شرایط، روند کاری و بهره وری نیز بهبود خواهد یافت. با بالارفتن انگیزه حس تعهد و تعلق خاطر نیز نسبت به سازمان افزایش می‌یابد. ارتقای شغلی همیشه به معنای جابه جایی فرد به یک سمت بالاتر نیست؛ بلکه با قدردانی و تشکر و یا افزایش حقوق و مزایا هم می‌توان افراد را مورد تشویق قرار دارد. به طور کلی ترفیع شغلی در سازمان، باعث ایجاد رقابت سالم در سازمان خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

سخن پایانی

برای ترفیع شغلی، شناسایی افرادی که به تازگی ترفیع شغلی گرفته اند و پیدا کردن علل مرتبط  به آن می‌تواند به افراد کمک کند. در خود انگیزه ایجاد کرده و ناامید نشوید. قطعا ارتقای شغلی به عوامل زیادی مثل ویژگی های شخصیتی، تلاش و حتی سابقه شغلی آنها بستگی دارد. در ابتدای زندگی حرفه ای خود انتظار زیادی برای موقعیت های بالاتر نداشته باشید؛ بلکه بر مهارت ها و صفات خود تمرکز داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور کمک گرفته و استعدادهای خود را ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترفیع شغلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

چگونه ترفیع شغلی بگیریم؟

گرفتن ترفیع شغلی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما به طور کلی با دوری از حاشیه در محل کار، وقت شناسی و نظم، مدیریت بحران، ارزش دادن به کار و… می‌توان به ترفیع شغلی دست یافت.





:: برچسب‌ها: ترفیع شغلی | مسیر ارتقای شغلی کارکنان ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: