همکار بی مسئولیت | 6 روش مقابله با همکار بی مسئولیت
نوشته شده توسط : ذهن نو

همکار بی مسئولیت به طور جدی بر روند کارهای گروهی در سازمان تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین زمانی که همکار بی مسئولیت دارید، باید نحوه برخورد با او را به خوبی آموزش ببینید. زیرا در صورتی که بی مسئولیتی آن فرد به شما لطمه وارد کند، باعث تنبیه و زیر سوال رفتن کار شما نیز می‌شود. به همین جهت حتما باید نحوه برخورد با همکار بی نظم را بدانید. تا مبادا بر روند کار شما تاثیر بگذارد. برای آگاهی از این کار، حتما از روانشناسان سازمانی کمک بگیرید تا کیفیت کار شما کاهش نیابد.

همکار بی مسئولیت چه خصوصیاتی دارد؟

بر اساس آمارها، بیشتر افراد دارای وجدان کاری در محل کار هستند. اما عده معدودی هم، وجدان کاری ندارند. افرادی که از زیر بار کار در می‌روند و مسئولیت کارهای خود را بر عهده نمی‌گیرند باعث آسیب به همکاران خود نیز می‌شوند. دیگر همکاران مجبور به انجام امور فرد بی مسئولیت می‌شوند تا کیفیت کار خودشان کاهش نیابد. اما همیشه که نمی‌توانیم کارهای دیگران را بپذیریم و به دلیل همکار بی مسئولیت در سازمان انگشت نما شویم. برای جلوگیری از این اتفاق حتما باید نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت را بدانید.

دلایل بی مسئولیتی همکار چیست؟

همکار بی مسئولیت به دلایل خاصی این رفتار را از خود نشان می‌دهد. که در این بخش مقاله راجع به دلایل بی مسئولیتی همکاران توضیح داده ایم. هر دلیلی هیجانات مختلفی در شما ایجاد می کند، اما نباید رفتارتان بر آن اساس تغییر کند

???? عدم علاقه به شغل

???? نیازمند به حقوق بیشتر

????عدم حمایت در سازمان

???? بی انگیزگی

???? عدم تمرکز در سازمان

????عدم خواب کافی

???? نبود زیر ساخت مناسب در سازمان

???? مشکلات خانوادگی

????عدم تبحر در کار

???? مشکلات زناشویی

???? بیماری خاص

????درگیری فکری

???? ویژگی شخصیتی نامنظم

???? عدم تشویق با وجود فعالیت های قبلی مناسب

????عدم علاقه به کار تیمی

???? عدم ارتباط با دیگر همکاران

با همکار بی مسئولیت چگونه رفتار کنیم؟

برای برخورد با همکار بی مسئولیت حتما باید روش های گوناگونی را امتحان کنید. به دلیل اینکه بی مسئولیت یک فرد در سازمان باعث اخلال در کل سازمان می‌شود، باید با این افراد برخورد کرد. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای برخورد با همکار بی مسئولیت توضیح داده ایم.

???? دست از قضاوت زود هنگام بردارید

قبل از برخورد تند با همکار بی مسئولیت حتما باید بررسی های دقیق انجام دهید. هرگز نباید واکنش سریع نشان دهید و به رئیس رفتار همکارتان را گزارش دهید. شاید اگر همکارتان وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهید، دلیل بر بی مسئولیتی نیست. یا قصد در رفتن از کار را ندارد. بهترین کار برای برخورد اول این است که از او به صورت مستقیم سوال بپرسید. شاید نیاز به کمک داشت و با پرسش ساده از شما درخواست کمک کرد.

???? گفتگو داشته باشید | همکار بی مسئولیت

در اقدام دوم برخورد با همکار بی مسئولیت، حتما گفتگو داشته باشید. اگر وظایف شما تحت تاثیر کارهای همکار بی مسئولیت قرار بگیرد، حتما باید با او به گفتگو بپردازید. البته که قضاوت اشتباه نباید داشته باشید و بهترین کار گفتگو با آرامش است. 

???? مشکلات کار را باید با او در میان بگذارید

همیشه در قبال برخورد با همکار بی مسئولیت، باید مشکلات کار را با او در میان بگذارید. با آرامش و لحن خوب به او بگویید که کارش چه عواقبی به دنبال دارد. و چه ضرری به شما می‌زند. لحن خود را آرام کنید، با آرامش و بدون عصبانیت حتما باید مشکلات کار را بیان کنید. 

???? با رئیس به گفتگو بپردازید | همکار بی مسئولیت

صحبت با رئیس را همیشه آخرین مرحله از کار قرار دهید. اگر همکار بی مسئولیت شما با کمک و برخورد مناسب، رفتار خود را تغییر نداد حتما به رئیس گزارش کنید. که بی مسئولیتی کار او گردن شما نباشد. با بررسی های دقیق زمانی که متوجه مشکل کار شدید؛ از رئیس بخواهید که با همکار بی مسئولیت برخورد مناسب داشته باشد.

???? در مورد همکار بی مسئولیت با همکاران صحبت نکنید

از دیگر روش های برخورد با همکار بی مسئولیت این است که با همکاران خود راجع به بی مسئولیتی او سخت نگویید. اینکه شما احساس خستگی داشته باشید امر طبیعی است. اما گاهی اوقات خستگی و کلافگی باعث فاش سازی رفتار همکار می‌شود. به همین دلیل در این شرایط باید تنها مشکلات خود را با همکار در میان بگذارید و از خراب کردن همکار دیگر بپرهیزید.

???? از روانشناس کمک بگیرید | همکار بی مسئولیت

کمک از روانشناس کاری است که باعث بهبود شرایط شما می‌شود. حتما برای افزایش کیفیت کار، کمک روانشناس را فراموش نکنید. با آموزش راهکارهای مناسب به واسطه روانشناس می‌توانید برای برخود مناسب اقدام کنید.

کلام آخر

همیشه به خاطر داشته باشید که در محیط کار باید فردی سرحال و با مسئولیت باشید. حتی اگر با همکار بی مسئولیت روبرو بودید، باید رفتار متواضع در برخورد با او داشته باشید. هیچ مشکلی با خشم و کینه حل شدنی نیست. برای یافتن راهکار مناسب با همکار بی مسئولیت بهترین گزینه مکالمه با آرامش با اوست. در این شرایط روانشناس کمک بزرگی به شما خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همکار بی مسئولیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

دلیل رفتار همکار بی مسئولیت چیست؟

عدم علاقه به شغل، نیازمند به حقوق بیشتر، عدم حمایت در سازمان، بی انگیزگی، عدم تمرکز در سازمان، عدم خواب کافی، عدم ارتباط با دیگر همکاران، عدم نظم در زندگی و … .

نحوه برخورد با همکار بی مسئولیت؟

دست از قضاوت بی مورد بردارید، به آرامی گفتگو کنید، مشکلات کار را با همکار در میان بگذارید، با رئیس گفتگو کنید، با دیگر همکاران به مکالمه نپردازید و از روانشناس کمک بگیرید.





:: برچسب‌ها: همکار بی مسئولیت | 6 روش مقابله با همکار بی مسئولیت ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: