والدین وابسته
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌دانید والدین وابسته چه آسیب‌های به فرزند خود وارد می‌کنند؟ وابستگی والدین نسبت به فرزندان از جمله موضوعاتی است که به مرور زمان و به صورت ناخودآگاه شروع به شکل گیری می‌کند. وابستگی در اکثر خانواده‌ها دیده می‌شود، اما این موضوع در خانواده‌های تک فرزند بیشتر اتفاق می‌افتد. در شکل گیری وابستگی والدین عوامل متعددی دخیل هستند. اکثر این والدین نمی‌دانند که با وابسته کردن فرزند به خود، بذر مشکلات و بیماری‌هایی همچون خود بیمارانگاری و خود آزاری را در وجود او نهادینه می‌کنند. وابستگی فرزند علاوه بر بیماری‌های مختلف در بزرگسالی، او را از رشد و تعالی فردی و اجتماعی نیز باز می‌دارد. در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌های والدین وابسته و عواقب آن می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید : شخصیت وابسته | سبب شناسی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته در رابطه

 

 

منبع : والدین وابسته

 

 

 

ویژگی های والدین وابسته

از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری والدین وابسته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱.همه کارهای شخصی و ابتدایی فرزند را انجام می‌دهند

والدین وابسته معمولا کارهای شخصی و ابتدایی کودک اعم از لباس پوشیدن و غذا خوردن را خودشان به عهده می‌گیرند. این والدین در هنگام شب و موقع خوابیدن نیز کودک را همراهی می‌کنند. فرزندانی که با این شیوه تربیتی بزرگ می‌شوند، معمولا در آینده فردی بدون اراده بوده و وابستگی عاطفی عمیقی نسبت به والدین پیدا می‌کنند.

۲.به هیچ عنوان کودک را رها نمی‌کنند

والدینی که نگهداری از کودک را خودشان بر عهده می‌گیرند، اغلب دچار وابستگی می‌شوند. در واقع وابستگی عاطفی در خانواده‌هایی که فرزندان خود را به مراکز نگهداری می‌سپارند و یا برای او پرستار می‌گیرند، کمتر اتفاق می‌افتد. قرار گرفتن در کنار کودک به صورت مداوم می‌تواند باعث شدت وابستگی در آینده شود.

۳. حرف اول و تصمیم نهایی را کودک می‌گیرد

احترام به عقاید و نظرات کودک و همچنین محترم شمردن تصمیمات او کار بسیار خوب و معقولانه‌ای است. اما در واقع کودک در مواردی همچون غذا خوردن، خوابیدن، بازی کردن و… مصلحت خود را نمی‌داند. بنابراین لازم است که در این زمینه قوانین خاصی از طرف والدین برای کودک در نظر گرفته شود. اما والدین وابسته تمام این امور و تصمیم گیری راجب آن را به کودک می‌سپارند که این موضوع ممکن است در آینده باعث کمبود اعتماد به نفس در آن‌ها شده و کودک شخصیت مستقل خود را از دست بدهد.

۴. والدین وابسته | همیشه کنار کودک خود می خوابند

وابستگی بسیاری از والدین به گونه‌ایست که در یک اتاق و همراه کودک خود می‌خوابند. این موضوع اغلب در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مشاهده می‌شود و در واقع یک نوع هنجار فرهنگی به شمار می‌رود.

۵. نسبت به گریه کودک خود هراس دارند

مواردی همچون خندیدن، گریه کردن، خوابیدن و… از جمله واکنش‌های طبیعی هستند که کودک برای برآورده شدن نیاز خود از آن‌ها بهره می‌برد. اما والدین وابسته در مقابل گریه کودک بسیار هراس دارند و دچار استرس و اضطراب می‌شوند. این والدین از گریه کودک میان جمع‌های خانوادگی و در اجتماع به شدت می‌ترسند و خجالت می‌کشند.

 

دلایل وابستگی والدین نسبت به فرزندان

پدر و مادر از جمله مهم‌ترین مربیان کودک به شمار می‌روند و در سلامت روحی و جسمی کودک نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اما در هر موضوعی اعتدال نیز باید در نظر گرفته شود. در واقع والدین می‌توانند با سپردن مسؤولیت‌های هر چند کوچک، حس مسئولیت پذیری را در کودک تقویت نمایند. مواردی که در ادامه به آن می‌پردازیم از جمله دلایل مهم وابستگی والدین به فرزندان به شمار می‌رود:

ترس از جدایی و ترک منزل فرزند

-برای اولین بار صاحب فرزند شده‌اند

-کسانی که والدین وابسته داشته‌اند

-افرادی که دارای والدین بی مسئولیت و بی توجه بوده‌اند

-افرادی که نوع رفتارشان به گونه‌ایست که به همه چیز و همه کس وابسته می‌شوند.

 

راهکار های مناسب برای والدین وابسته

اگر شما جزو والدین وابسته هستید، بهتر است هر چه زودتر جهت تصحیح عادات خود اقدام نمایید. چراکه این وابستگی به فرزند، علاوه بر آسیب به کودک ممکن است مشکلات روحی و روانی مختلفی برای خود شما ایجاد کند. بنابراین جهت ترک وابستگی خود بهتر است راهکارهای زیر را انجام دهید:

1. در وهله اول به این موضوع اطمینان پیدا کنید که فرزندتان ممکن است روزی از روزها و به دلایل مختلف از شما جدا شود. بنابراین سعی کنید از کودکی به او آموزش‌های لازم را بدهید و به او بیاموزید که به هیچ کس وابسته نباشد.

2. تمام نیازهای کودک را برآورده نکنید. بگذارید کودک درک کند که نمی‌تواند با گریه و زاری به نیازهای غیر منطقی خود دست یابد و باید برای کسب احتیاجات خود تلاش نماید.

3. موضوع دیگری که وجود دارد این است که اغلب والدین وابسته، همیشه نسبت به کودک خود نگران هستند و فکر می‌کنند که قرار است اتفاقی رخ دهد و به همین دلیل کودک خود را رها نمی‌کنند. این والدین باید با مراجعه به مشاوران خانواده، نگرانی خود را کاهش داده تا وابستگی‌شان نیز به تدریج کاهش پیدا کند.

4. آخرین راهکار، مراجعه به مشاور خانواده است. در صورتی که از توانایی لازم برای رفع وابستگی خود برخوردار نیستید، بهتر است از یک متخصص و مشاور خانواده کمک بگیرید. چرا که مشاورین خانواده با موارد مشابه زیادی روبه‌رو بوده‌اند و از این طریق شما می‌توانید با بهره گیری از راهکارهای آنان، بهتر تصمیم گیری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

سوالات متداول

تاثیر والدین وابسته بر آینده کودکان چیست؟

اگر والدین قصد دارند فرزند خود را فردی مسئولیت پذیر و مفید برای جامعه تربیت کنند، بهتر است بدانند بر اساس نظریه روانشناسی، مراحل رشد و تکامل فرد طبق یک برنامه‌ریزی منظم و از پیش تعیین شده، در حال انجام است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کودک باید از جانب والدین مهارت آموزی را فراگرفته و آن را انجام دهد. والدین وابسته با نوع رفتار خود، پرو بال کودک را چیده و او را برای پروازهای بلند و طولانی زمین گیر می‌کنند.

درمان والدین وابسته چگونه است؟

بهتر است والدین وابسته در وهله اول نسبت به رفتارهای خود تجدید نظر کرده و بدانند که همواره قادر نیستند در کنار فرزندشان باشند. این گونه والدین برای غلبه بر این مشکلات و کاهش نگرانی‌هایی که در ارتباط با فرزند خود دارند بهتر است با مشاوران خانواده در ارتباط باشند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : والدین وابسته

 





:: برچسب‌ها: والدین وابسته ,
:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: