برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده
نوشته شده توسط : ذهن نو

بسیاری از کسانی که تجربه خودکشی ناموفق را داشته‌اند بیان می‌کنند که در این شرایط دوست داشته‌اند یک با آن‌ها صحبت کند و بپرسد چه چیزی تا این حد ناراحت‌شان کرده که به چنین اقدامی دست زده‌اند. بااین‌حال همان‌طور که گفته شد بهتر است سعی کنید در سؤال‌هایتان از قضاوت یا بازجویی او خودداری کنید، با احساسات وی همدلی داشته باشید و همچنین از سؤالات باز پاسخ برای شروع صحبت استفاده کنید. برای مثال از او بپرسید اکنون چه احساسی دارد یا چطور فکر می‌کند. از آنجا که معمولا افسردگی موجب بروز این اتفاق می‌شوند حتما مقاله نشانه ها و علائم افسردگی را بخوانید.

هنگامی‌که به دنبال پیدا کردن علت خودکشی او هستید به این موضوع نیز توجه کنید که شما تا چه حد در این تصمیم وی نقش داشته‌اید؟ آیا بدرفتاری‌ها، قضاوت نا به جا، بی‌توجهی به مشکلات یا مسائلی ازاین‌دست در این تجربه نقش داشته‌اند؟ اگر چنین است سعی کنید این رفتارها را در خود تغییر دهید.

 

 

منبع : برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده

تلاش برای حل مسئله

پس‌از اینکه دلایل او برای اقدام به خودکشی را متوجه شدید با کمک یکدیگر راهکارهایی برای برطرف کردن آن‌ها پیدا کنید و به وی اطمینان دهید تا پایان این مسیر در کنارش خواهید بود. بااین‌حال در حل مسئله در درجه اول به این موضوع توجه داشته باشید که راهکار شما می‌بایست واقع‌بینانه و قابل‌اجرا باشد در غیر این صورت شکست در این راهکار خود می‌تواند تبدیل به دلیلی برای تکرار تجربه خودکشی باشد. علاوه بر این راهکارهای شما می‌بایست موردقبول فرد باشند و او قصد داشته باشد آن‌ها را انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید

 

کمک گرفتن از مشاورین متخصص

از مهم‌ترین موضوعاتی که در برخورد با فردی که به‌تازگی خودکشی کرده که باید به آن توجه داشته باشید این است که از یک روانشناس کمک بگیرید تا به بیمار کمک کند تا سلامت روان خود را مجدداً به دست بیاورد. حتی اگر به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات مشاوره ندارد، بهتر است شما خود به یک متخصص مراجعه کنید و راهکارهایی را برای تغییر شرایط و همین‌طور بهبود وضعیت بیمار آموزش ببینید. از آنجا علت اصلی خودکشی افسردگی است، پس حتما مشاوره افسردگی نیز دریافت کنید.

افزایش مهارت های بیمار

خیلی موقع‌ها خودکشی به این خاطر اتفاق می‌افتد که بیمار دچار مشکلی شده و خود را از حل کردن آن ناتوان می‌بیند. همچنین بسیاری از خودکشی‌ها به این خاطر اتفاق افتاده که بیمار به‌صورت ناگهانی و بدون فکر به این نتیجه رسیده که باید چنین کاری کند و سپس تصمیم خود را عملی کرده است. به همین خاطر آموزش راهکارهای حل مسئله و کنار آمدن با مشکلات در کنار تکنیک‌های کنترل هیجان ازجمله اقداماتی هستند که روانشناسان برای جلوگیری از تکرار این تجربه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین بیماری‌های روانی و به‌خصوص افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که بیمار را به سمت آسیب زدن به خود سوق می‌دهند و به همین خاطر شناسایی این بیماری‌ها و اقدام برای درمان آن‌ها نیز ازجمله موضوعاتی است که روانشناسان به آن توجه دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا کسی که یک‌بار خودکشی کرده ممکن است مجدداً این رفتار را تکرار کند؟

بله؛ با توجه به مشکلات و شرایط روحی فرد و همین‌طور نوع برخورد اطرافیان احتمال تکرار این کار وجود دارد. به همین خاطر این افراد می‌بایست زیر نظر متخصصین روانشناسی مراحل درمان را بگذرانند.





:: برچسب‌ها: برخورد با کسی که خودکشی کرده و زنده مانده ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: