حد و مرز در رابطه و دوستی
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعیین حد و مرز در رابطه برای بسیاری از جوانان و حتی کسانی که وارد محیط کار و ازدواج شده‌اند، کاری دشوار و تعریف نشده است. عدم توجه به این حدود عوارض و پیامدهایی را در پی دارد که معمولا آدم‌ها پس از تجربه این پیامدها متوجه اهمیت مرزهای ارتباط با دیگران می‌شوند. سوء استفاده از اطلاعات شخصی، ضربه‌های عاطفی، دخالت‌ها، قضاوت‌ها، حسادت‌ها و… از جمله پیامدهای عدم توجه به حدود رابطه است. در ادامه به چند راهکار موثر برای تعیین این حدود با اطرافیان‌تان مخصوصا ارتباط با جنس مخالف اشاره کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

 

منبع : حد و مرز در رابطه و دوستی

اهمیت تعیین حد و مرز در رابطه با دیگران

تعیین حد و مرز در رابطه با دیگران به این معناست که تا چه حد باید به اطرافیانمان نزدیک شویم و چگونه باید در عین حفظ استقلال روابط گرم و صمیمی را تجربه کنیم. اگر نتوانیم این مهارت را به خوبی یاد بگیریم احتمالا آسیب‌های ارتباطی را تجربه می‌کنیم.

از جمله آن‌ها می‌توان به دچار شدن به وابستگی شدید نسبت به دیگران به خصوص نزدیکان، از دست دادن استقلال، آسیب دیدن هویت فردی و مواجه شدن با دخالت های بی جای اطرافیان اشاره کرد. در نتیجه برای رسیدن به رشد فردی و اجتماعی حد و مرزهای خود را بشناسیم و برای ایجاد آن‌ها قدم‌های مناسبی برداریم.

چند راهکار موثر برای تعیین حد و مر در رابطه

برای اینکه بتوانید در روابط خود حد و مرزهای درستی را تعیین کنید در نظر گرفتن چند توصیه روانشناسی می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد. در ادامه به 5مورد از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- استقلال رفتاری و عاطفی را بشناسید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد نتوانند حد و مرز درستی را در روابط و دوستی خود تعریف کنند، عدم آشنایی کامل آن‌ها با مفهوم استقلال است. برخی افراد فکر می‌کنند که استقلال تنها به معنی جدا شدن فیزیکی از خانواده است. این در حالی است که افراد باید از نظر روانی نیز به بلوغ برسند و از منظر هیجانی نیز برای هویت خود تعریف مستقلی داشته باشند.

کسانی که استقلال را با این دید نگاه نمی‌کنند ممکن است تمام احساسات خود را به حضور یا احساسات افراد دیگر پیوند بزنند و همین مسئله باعث می‌شود که کنترل هیجاناتشان بیش از همه در دست شخص دیگری نظیر والدین یا دوستان قرار داشته باشد. از همین رو با گذر از نوجوانی و رسیدن به دوره بزرگسالی باید بتوانید به یک استقلال همه جانبه دست یابید و هویت منحصر به فردی را برای خود تعریف نمایید.

 


بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

 

2- شما حق دارید که برای روابطتان حد و مرز تعیین کنید

برخی افراد هنگامی که می‌خواهند چارچوب خاصی را در رابطه اعمال کنند به احساس بدی دچار می‌شوند. به خصوص زمانی که حد و مرزها به افراد نزدیک نظیر پدر، مادر یا همسر مربوط می‌شود. اما باید این را بدانید که داشتن حدود مشخص برای ارتباط بین فردی یکی از حقوق انسانی همه ماست. در حقیقت هر فرد بزرگسالی حق دارد هویتی مستقلی داشته باشد و هیچکش وظیفه ندارد که به طور دائم تسلیم خواسته‌ها یا نیازهای دیگران باشد.

3- مهارت جرات ورزی را تمرین کنید

برای اینکه حد و مرز مناسبی در روابطتان داشته باشید باید جرات مند باشید. در همین راستا باید بتوانید با حقوق فردی خود و دیگران در یک ارتباط سالم آشنا باشید و روش‌های درستی برای مخالفت کردن با خواسته‌های بی جای دیگران را بشناسید.

برخورداری از مهارت کافی برای “نه گفتن” از جمله مهارت‌های بسیار مهم در زمینه جرات ورزی است که باید آن را بیاموزید. اگر در این زمینه مشکل دارید و همواره احساس می‌کنید در ارتباطات خود درگیر مسائلی نظیر رودربایستی می‌شوید؛ مراجعه به یک روانشناس یا شرکت در کارگاه های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی و مطالعه کتاب‌های خودیاری تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک نماید.

4- برای خودتان خط قرمز بگذارید

هرکسی در زندگی خط قرمزهایی دارد. این خط قرمزها به او یادآور می‌شود که چه ارزش‌هایی دارد و چه مسائلی بیش از همه برایش مهم هستند. برای اینکه بتوانید خط قرمز‌هایتان را بشناسید سعی کنید به جنبه‌های مختلف زندگی خود دقت کنید و دریابید بیشتر نسبت به چه مسائلی حساس هستید یا شدیدترین واکنش‌هایتان نسبت به چه چیزهایی هستند؟ شناخت این موارد به شما کمک می‌کند تا بدانید در روابطتان به افراد تا چه حد اجازه پیشروی بدهید و چه جایی از مرزهای خود دفاع کنید.

5- به کارگیری مهارت گفتگوی موثر

برای اینکه بتوانید حد و مرزهای مناسبی در روابطتان داشته باشید باید به طور شفاف و واضح در مورد آن‌ها با اطرافیانتان صحبت کنید. اگر حساسیت‌های خود را با دیگران در میان نگذارید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها ذهن خوانی کرده و بطور خودکار به ارزش‌های شما احترام بگذارند. اگر احساس می‌کنید حرف زدن در این باره برای شما بسیار دشوار است، برای بالا بردن مهارت گفتگوی خود می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

چه روابطی نیاز به تعیین حد و مرز دارد؟

هر رابطه میان فردی به حد و مرزهای مخصوص خود نیاز دارد. در ارتباط با افراد نزدیک‌تر مرزهای گسترده تری داریم و بخش بیشتری از وجود خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم اما با افراد دورتر مرزهای بسته‌تری ایجاد می‌کنیم. اما مسئله مهم اینجاست که نزدیک‌ترین روابط نیز به یکسری چارچوب‌های خاص نیاز دارند.

 

 

 

 





:: برچسب‌ها: حد و مرز در رابطه و دوستی ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: