برخورد با افسرده ها طبق چه اصولی باید باشد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار و برخورد با افسرده ها هر چقدر بهتر باشد، راحت‌تر فرایند درمان طی خواهد شد. بنابراین اگر بیمار مبتلا به افسردگی در اطراف خود دارید، باید دقت بیشتری در سبک رفتاری‌تان داشته باشید. یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود این بیماری حمایت اطرافیان است. طبق مطالعات افسرده‌هایی که دوستان و خانواده‌هایی حامی داشتند، با سرعت بیشتری بیماری را پشت سر می‌گذارند. چرا که این اجتماع‌ها متناقض با افکار منفی مربوط به تنهایی هستند. در مقابل بیمارانی که کسی را برای پشتیبانی نداشتند، نیاز به درمان‌های طولانی‌تری پیدا کردند؛ به طوری که روند درمان آن‌ها سه تا پنج برابر گروه بیماران حامی به طول انجامید. در ادامه به نکاتی در ارتباط و برخورد با افسرده‌ها پرداخته‌‍ایم.

منبع : برخورد با افسرده ها

اهمیت برخورد و رفتار صحیح با افسرده ها

افسردگی یکی از رایج‌ترین اختلالات روان شناختی است که در میان زنان دو برابر بیش از مردان رواج دارد. علائم ابتلا به این اختلال از یک احساس ناراحتی یا نارضایتی طبیعی که در روند زندگی هر کسی پیش می‌آید فراتر است. در واقع افراد هنگامی که به افسردگی بالینی دچار می‌شوند، احساس غمگینی یا بی تفاوتی شدیدی را در اکثر اوقات روز نشان می‌دهند.

به علاوه این وضعیت با علائم دیگری همراه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به از دست دادن علایق، تغییر در الگوی خواب و اشتها، بروز مشکلات شناختی نظیر کاهش تمرکز، کندی روانی یا بی قراری حرکتی، احساس گناه یا بی‌ارزشی، درگیری با افکار مرگ و خودکشی را نام برد.

طبق بررسی‌ها در این شرایط کسانی که از جانب اطرافیان‌شان حمایت اجتماعی مناسبی دریافت می‌کنند اغلب زودتر در جستجوی درمان‌های حرفه‌ای برمی‌آیند و در طی فرایند آن نیز پیشرفت سریع‌تری خواهند داشت. در نتیجه آگاهی بالای افراد جامعه در مورد نحوه صحیح برخورد با افراد افسرده می‌تواند در پیشگیری و درمان این اختلال موثر باشد.

اصول برخورد با افسرده ها

برای اینکه بتوانید با افراد مبتلا به اختلال افسردگی برخورد درستی داشته باشید، رعایت برخی اصول ضروری هستند. در صورتی که حس می‌کنید اوضاع از کنترل‌تان خارج شده مشاوره افسردگی دریافت کنید.

1- مهارت خوب گوش دادن را تمرین کنید

مبتلایان به افسردگی بیش از هر راهکاری به دو گوش شنوا نیاز دارند. از همین رو باید به آن‌ها نشان دهید که در کنارشان هستید و ناراحتی‌هایشان را درک می‌کنید. برای این کار می‌توانید با جملاتی نظیر اینکه “فکر می‌کنم دوران سختی را پشت سر می‌گذاری، اگر دوست داشتی می‌توانیم در موردش با من صحبت کنی” شروع کنید. بهتر است ابتدا روی نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت روحی او دارید تمرکز کرده و به او نشان دهید که متوجه تغییر حالاتش شده‌اید.

پس از این اجازه بدهید آزادانه آنچه در درونش می‌گذرد را با شما در میان بگذارد. لازم است تمرین کنید که شنونده‌ای فعال باشید و هنر خوب گوش دادن خود را به نمایش بگذارید. برای مثال در حین گفت و گو ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید. در صورت نیاز گاهی دست او را به علامت همدلی بفشارید و با سایر علائم زبان بدن نظیر تکان دادن سر نشان دهید که حرف‌هایش برای شما مهم هستند.

2- در برخورد هایتان با افسرده ها ، برای کمک گرفتن از درمان های حرفه ای تشویق کنید

خیلی‌ها از درمان‌های حرفه ای که امروزه از جانب متخصصین سلامت روان برای درمان افسردگی به کار می‌رود آگاهی ندارند. این افراد زمانی که به افسردگی مبتلا می‌شوند فکر می‌کنند هیچ راهی برای برون رفت از موقعیت فعلی وجود ندارد و آن‌ها محکوم به تحمل شرایط و مشاهده وخیم‌تر شدن اوضاع هستند.

در این شرایط در مورد درمان‌های روان شناختی و دارویی که برای بهبود این مشکل وجود دارد، به او اطلاعاتی بدهید، او را برای مراجعه تشویق کنید و همچنین کمک نمایید تا بتواند درمانگر مناسبی را در این زمینه پیدا کند. روانشناسان بالینی و روان پزشکان از جمله متخصصینی هستند که به درمان حرفه‌ای افسردگی اساسی می‌پردازند.

در اکثر موارد این اختلال از طریق درمان‌های غیردارویی یعنی روان درمانی بهبود می‌یابد و در نتیجه نیازی به دریافت داروهای ضدافسردگی وجود ندارد. با این حال اگر افسردگی بسیار شدید باشد یا فرد تمایلات قوی برای خودکشی داشته باشد، درمانگر استفاده از داروها را نیز توصیه خواهد کرد.

3- در طول درمان بیمار افسرده را حمایت کنید

افسردگی باعث می‌شود که بیمار همواره احساس خستگی مفرط کند و انرژی چندانی برای انجام کارهای روزمره نداشته باشد. همین امر باعث می‌شود که روز به روز منزوی‌تر شده و در طول روند درمان افت و خیز زیادی از خود نشان دهد. برای مثال ممکن است یک روز قبل از رفتن نزد درمانگر به شما بگوید که حوصله انجام هیچ کاری را ندارد و می‌خواهد نوبت خود را کنسل نماید. در این شرایط از تجربیات گذشته خودش الهام بگیرید و به این ترتیب به او انگیزه بدهید. برای مثال زمانی را به او یادآوری کنید که پس از جلسات احساس سبکی می‌کرده و اظهار داشته مشاوره برایش بسیار مفید بوده است. در نتیجه شاید این جلسه هم بتواند کمک کننده باشد. برای اشنایی با انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

4- مراقب سلامت روان خود نیز باشید

همین که قصد دارید به عزیزتان برای عبور از افسردگی کمک کنید، بسیار خوب است اما به شرطی که در این میان خود را فراموش نکنید. مراقبت از کسی که به افسردگی بالینی مبتلاست می‌تواند انرژی روانی زیادی را از شما بگیرد و باعث شود فشار زیادی را روی خود حس کنید. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به سلامت روان خود نیز اهمیت دهید. در همین راستا علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی را بشناسید و زمانی که احساس می‌کنید خلق‌تان افت کرده از یک متخصص برای بهبود شرایط کمک بگیرید.

5- در برخورد با افسرده ها صبور باشید

افسردگی در روند درمان‌های تخصصی نظیر روان درمانی و دارو درمانی می‌تواند بهبود یابد. با این حال روند درمان در اکثر مواقع به آهستگی صورت می‌گیرد. همچنین خیلی از بیماران ممکن است لازم باشد که درمان‌های مختلفی را امتحان کنند تا بتوانند موثرترین روش برای خود را بیابند.

علاوه بر این‌ها افسردگی در بسیاری از افراد به صورت دوره‌ای بروز می‌یابد. به این معنی که پس از مدتی فروکش، مجددا دوره‌هایی از عود تجربه می‌شوند. در نتیجه نباید از افسرده‌ها انتظار داشته باشید به سرعت پس از مراجعه به درمانگر مشکل‌شان بهبود یابد. پس انتظار تجربه مکرر علائم افسردگی در طول زمان را داشته باشید و از خودتان صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید.

6- انواع مختلف افسردگی را بشناسید

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود بتوانید رفتار درستی با افسرده‌ها داشته باشید این است که بتوانید ماهیت مشکل آن‌ها را به خوبی بشناسید. در واقع کسانی که اطلاعات و آگاهی چندانی از مشکل افسردگی ندارند نمی‌توانند تعامل درستی نیز با مبتلایان به این بیماری داشته باشند. در همین راستا باید بدانید همه افراد افسردگی نشانه‌هایشان به یک شیوه بروز نمی‌یابد، بلکه برخی علائم در قالب رفتارهای متفاوتی بروز می‌دهند که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش حساسیت روانی، تحریک پذیری و ناتوانی در کنترل خشم
  • ابراز خستگی مفرط و بروز مشکلات خواب
  • احساس گیجی، ناتوانی در تمرکز و بروز مشکلاتی در حافظه
  • تجربه برخی علائم و مشکلات جسمانی نظیر دل درد عصبی، سردرد های مکرر، کمردرد و انواع دردهای عضلانی

7- دائما به دنبال راهکار نباشید

بعضی‌ها زمانی که با افسردگی اطرافیانشان رو به رو می‌شوند، فکر می‌کنند مشکلی پیش آمده که با ارائه راهکاری مناسب می‌تواند به سرعت از میان برود. این در حالی است که مواجه شدن با راهکارهای مختلف از جانب اطرافیان تنها بیمارافسرده را کلافه کرده و منجر به تجربه احساسات ناخوشایند بیشتر در او می‌شود. در نتیجه باید سعی کنید بیش از هرچیز به حرف‌هایش گوش فرادهید و او را برای رفتن نزد متخصص تشویق کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اگر بیمار برای مراجعه به روانشناس انگیزه ای نداشت چه کار کنیم؟

در این شرایط می‌توانید خودتان یا یک روانشناس در تماس باشید و اقدامات مراقبتی لازم را از او فرا بگیرید.

 




:: برچسب‌ها: برخورد با افسرده ها ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: